پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: ظریفه های قرآنی
شرح پرسش: دل مومن
از عالمی پرسیدند: قول خدای عزوجل که فرموده است:
"و چاههای متروک و کوشکهای افراشته" (سوره حج _( 45 اشاره به چه دارد و مراد چیست؟
عالم گفت: "چاههای متروک" دل کافر است که فارغ از گفتن "لا اله الا ا..." است. و همچنین "کوشکهای افراشته" دل مومن است که همواره به گفتن "لا اله الا ا..." مشغول است.
حتما از این ظریفانه های قرانی شنیده اید
شما هم لطف بفرمایید مشارکت نمایید.
باسپاس
مطمئن باشید تک تک نکات شما متخصصین را با دقت می خوانم .
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: یکشنبه، 21 دی 1393 - 09:44:18 تعداد بازدید: 1781 تعداد پاسخ: 431
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 27/05/97 - 08:54
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
√ خداوند در قرآن کریم می فرماید این انسان از امتحانات سخت الهی سربلند بیرون نمی آید مگر اینکه بندگان را آزاد کند یا مساکین خاک نشین و یتیمان قوم و خویش را در شرایط سخت اطعام کند.

【 « أو إطعام فی یوم ذی مسغبة ، یتیما ذا مقربة 】
┘◄ سوره بلد، آیه 14 و 15
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 27/05/97 - 08:47
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
حـسِ داشتنـت

آرام بخـــــش تریـــــــن

مُسَکــ ــِـن دنیاســـت.

ألا بـِذِکر الله تـَطمـَئِنُّ القُلوب
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

کبری سعادت
ج، 26/05/97 - 09:47
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد ، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.

سوره زمر آیه 53
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 22/05/97 - 11:48
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
اغوش گرم:
آغوش گرمت را
به
روی بنده ات بگشا
که این چشم بندی نیست
اغفر لمن لایملک الی الدعا
وقتی محکم تو بغل فشارم داد گفت :
عسی ان تکرهوا شیا و هوخیر لکم و عسی ان تحبو شیا و هوشر لکم و الله یعلم انتم لا تعلمون (بقره 216)
و من دانستم که خیلی از چشم بندی های خدا در سختی ها دوست داشتن اوست
و خیلی از دوست داشتنی های من خود بی وفایی است ....
منتظرم
دوباره برایم چشم بندی کند
شما هم منتظر باشید...
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 22/05/97 - 11:40
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
روانشناسی در قرآن کریم

[۱۱ نکته روانشناسی در قرآن کریم]
۱- از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد؛ مؤمن، کافر و منافق؛( آیات ۲ تا ۲۰ سوره بقره )

۲- شخصیت‏های مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی می‏باشند؛ آنان که به خود ظلم می‏کنند، آنان که میانه رو هستند و آنان که پیشتازانند؛ ( فاطر/ ۳۲ )

۳- مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که دل و اندیشه‏اش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است.

۴- خصوصیت ‏بارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشه‏ای در ظاهر و باطن است؛ به همین دلیل، مبتلا به شک و تردید و عدم قدرت تصمیم‏گیری و ناتوانی در قضاوت می‏شود؛ ( بقره و ۸ تا ۲۰ منافقون )

۵- در قرآن کریم، در آیات فراوانی از اندوه، علل ایجاد کننده آن و راه‏های برطرف ساختن آن سخن رفته است . گاهی اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا (ص) را به دلداری حضرت حق، درمان نموده است.

۶- در دیدگاه قرآن، ترس دو نوع است؛ ترس پسندیده و ترس ناپسند؛ ترس پسندیده، همان ترس از خداوند و عدالت اوست که منجر به اصلاح رفتار می‏شود؛ (انفال/۲) و ترس ناپسند، اضطرابی شدید با علت مشخصی است که تسلط بر نفس را از بین می‏برد و باید با آن مبارزه شود؛ ( احزاب/۱۰ و ۱۱ )

۷- از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد؛ خشم مفید و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار؛خشم متعادل، راهی برای رسیدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را باید درمان کرد . قرآن کریم با توصیه به صبر و پاسخ گویی با عمل نیک و با وعده بهشت و پاداش اخروی، به وسیله سفارش به بخشش و عفو، یادآوری قدرت و خشم خداوند و … به درمان بیماری سلامتی سوز خشم و عصبانیت پرداخته است.

که به ترتیب در سوره شوری آیه۴۳، فصلت آیه‏۳۴، آل عمران آیات ۱۳۳ و ۱۴۳، شوری آیات ۳۶ و ۳۷ ، و نور آیه ۲۲ بیان شده است .

۸- در قرآن به سه نوع از مکانیسم‏های دفاعی – روانی اشاره شده است که عبارتند از: فرافکنی ( منافقون/۴ )، دلیل تراشی ( بقره/۱۱ و ۱۲ ) و واکنش سازی ( بقره/۲۰۴ و ۲۰۵ و منافقون/۴ )

۹- در فرهنگ قرآن یکی از راه‏های مؤثر و اساسی روان درمانی، استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است( یونس/۵۷ )

۱۰- در روش روان درمانی قرآنی، ایمان، تولید امنیت درونی و آرامش می‏نماید؛ ( انعام/۸۲ و رعد/۲۸ )

۱۱- یاد خدا، آرام بخش دلهاست؛( رعد/۲۸ )
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 22/05/97 - 11:39
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: هوشنگ رحیمیان (1397/00/22 - 02:00):
نقل قول از: مهدیه احمری (1397/31/21 - 17:31):
از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و منافق ; (آیات 2 تا 20 سوره بقره) .

با سلام .مشرک را از قلم انداختید.

سپاس
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://www.tadabbor.org
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

هوشنگ رحیمیان
د، 22/05/97 - 02:00
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: مهدیه احمری (1397/31/21 - 17:31):
از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و منافق ; (آیات 2 تا 20 سوره بقره) .

با سلام .مشرک را از قلم انداختید.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 21/05/97 - 17:32
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
خصوصیت بارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشه ای در ظاهر و باطن است; به همین دلیل، مبتلا به شک و تردید و عدم قدرت تصمیم گیری و ناتوانی در قضاوت می شود; (بقره/8 تا 20 و منافقون) .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 21/05/97 - 17:32
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که دل و اندیشه اش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 21/05/97 - 17:31
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
شخصیت های مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی می باشند ; آنان که به خود ظلم می کنند، آنان که میانه رو هستند و آنان که پیشتازانند; (فاطر/32) .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 21/05/97 - 17:31
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و منافق ; (آیات 2 تا 20 سوره بقره) .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 20/05/97 - 13:32
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آدم های نقاب دار
نقاب آدم دار
متنفــــرم ....
از آدمایی که نقاب ایمان به چهره شون زدن
ولی خیانت کردن جزو وعده های غذایی شونه..
آنهاکه در آینه ، خود را نگاه می کنند و زیبایی صورت خود" فتبارک "می گویند و نمی دانند که از سیرتشان جزتکه مقوای آبدیده ی زرد چیزی نمانده
و نمی دانند آنکه در آینه می بیند همان آدم نقاب صورتکی است که از رنگ و خط عمل و اخلاص تهی شده است
بیچاره سرمان که چون حبه ی انگور زیر پای زنجیر های اسارت هایمان له شده است
بیچاره فطرتمان که زیر آوار رضالت دیگر جان ندارد و آهسته می گوید :دو صد گفته چون نيم كردار نيست
بی قواره گی انسانیت ما دیگه شاخ دم نداره و با تمام تعجب دیلاقی خود را با هزار پز و ادا به رخ هم می کشیم
و آن چنان از همه صفات پسنیده زده ایم که دیگر چزیک سطح صاف و بی حجم چیزی ازما نمانده من ببین که
در دو گوشه ی آن صورت مقوایی،دو چشم دارم که از پشت مردمک هایش،زلال منجمد آسمان هنوز در حال فریادم
در خود می‌نگرم تا ببینم که خطا کجاست ...
بعد از کمی تامل و قدری سکوت پی می‌برم: آنجا که خالی از خداست ، خطاست ...
کاش به یاد می‌آوریم، آنجا که از یاد او غافل شده‌ایم، به بیراهه رفته‌ایم ...
و این صدای قرآن است که به گوش دل می رسد تا شاید متنبه شویم که :
یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تنفعلون کبر مقتا عند الله ان تقولو ما لا تفعلون
اى كسانى‌كه ايمان آورده‌‏ايد چرا چيزى مي‌گوييد كه انجام نمي‌دهيد، نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد.
و برای روزی رهامیشوم زین بند این روزگار...
زین خنده های ضجه وار لبخندروزگار...
چندی دیگرکه میروم...به طعنه خواهم خندید...
به این بازی دروغین هنرمند روزگار...
چندیست اسیریم دراین قاب و این نقاب...
غافل که به بندمیشود...دلبندروزگار..
ازگریه ی نخستین هر طفل نو ورود...
پیداست که تلخ مزه است.. این قندروزگار!
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

کبری سعادت
پ، 18/05/97 - 22:23
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
و اى كاش [منكران را] هنگامى كه بر آتش عرضه مى ‏شوند مى‏ ديدى كه مى‏ گويند كاش بازگردانده مى ‏شديم و [ديگر] آيات پروردگارمان را تكذيب نمیکرديم و از مؤمنان مى ‏شديم (آیه 27 سوره انعام)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

کبری سعادت
پ، 18/05/97 - 22:16
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: مهدیه احمری (1397/42/13 - 08:42):
وَ هُوَ الَّذی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ یَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِیُّ الْحَمیدُ (28شوری)

و او همان خداوند رحیمى است كه در موقع خشكسالى و پس از آنكه همه ناامید و مأیوس میشوند باران رحمت خود را نازل نموده و بركات خود را فراوان میسازد و او خداوند ستوده صفات و محبوب است


ممنون.خیلی زیبا بود
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
س، 16/05/97 - 18:39
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
اظهر الفساد فی البرو البحر بما کسبت ایدی الناس
سوره روم ایه 41

زمین و زمان را
الوده کرده ایم به گناه
با همین دست هایی که
فردا روز قیامت بر علیه ما
شهادت می دهند ...
_
و تو نهیب می زنی
تنبیه می کنی ؛
مایی را که از تو
روی گردان شده ایم
و به گناه روی اورده ایم
باشد که بازگردیم
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق متعلق به مرجع متخصصین ایران می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 2018 irexperts.ir - Privacy Policy (in Persian)