پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: سوال بسیار بسیار مهم
شرح پرسش: الله اکبر عمایصفون....سبحان الله عمایصفون
اگرخداوندوصف نشدنیست
پس این همه اسم وصفت برای خداون د متعال
خطاب به چه کسانیست؟
آیا مصداق صفتهای منسوب به خداوند را میتوان درانسانهای خاص مشاهده نمود؟؟
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: شنبه، 14 تیر 1393 - 13:58:11 تعداد بازدید: 537 تعداد پاسخ: 10
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
0
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهرداد امیری مقدم
چ، 24/03/96 - 13:33
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
سلام وادب واحترام

هرموصوفی یک مخاطبی می طلبد

وهرمخاطبی باید ویژگی های ظهور داشته باشد

خداوند اگر قابل وصف باشد محدود به توصیف خواهد بود

حال آن که خودش فرموده وصف ناشدنی است.

پس این صفتها مربوط به خدا نیست مربوط به کیست؟

ملائکه؟

اولیاءالله؟

.. .؟
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
د، 22/03/96 - 10:45
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
هر کدوم ی ایینه است برای نشان دادن نور افتاب
اخه کدوم ما می تونه همین جوری به خورشید خیره بشه
نه نمیشه
پس از ایینه ها خوب استفاده کنیم
شاید روزی ایینه ها باعث شفاف شدن مون شد و شدیم ما هم شبیه ایینه
فقط شبیه ایینه
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

motahare abbasi
ی، 01/12/95 - 12:16
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
ذات خداوند قابل وصف نیست و هیچ کس به ذات خداوند راه ندارد ، مثل اینکه هیچ کس از درون شما مثل خودتون مطلع نیست و همه شما رو از روی صفاتتون می شناسن خداوند هم از روی صفاتی که دارا هست شناخته می شود.
بله صفات خداوندی می تواند در انسان جلوه کند و نه ذات خداوندی ، هرچقدر این جلوه بیشتر باشد انسان به خدا شبیه تر است مانند علی (ع) که عده ای آن حضرت را با خود خداوند اشتباه گرفته اند.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهرداد امیری مقدم
ش، 04/10/95 - 09:17
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
الله اکبر عمایصفون....سبحان الله عمایصفون
اگرخداوندوصف نشدنیست
پس این همه اسم وصفت برای خداون د متعال
خطاب به چه کسانیست؟
آیا مصداق صفتهای منسوب به خداوند را میتوان درانسانهای خاص مشاهده نمود؟؟
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهرداد امیری مقدم
ش، 04/10/95 - 09:17
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
معانی و مفاهیم الفاظ و کلمات متداول در بین ما انسان­ها آمیخته به جهات امکانی و خصوصیات مادی و جسمانی و زمانی و مکانی و نظائر این­ها است، و بر اثر بکاربردن الفاظ و کلمات و در معانی و مفاهیم محدود و آمیختۀ به این جهات، ذهن ما انسان­ها با همین معنای و مفاهیم محدود و آمیختۀ به جهات امکانی و خصوصیات جسمانی و غیره مانوس است و طبعاً به هنگام اطلاق اسماء به ذات حق، ممکن است غفلت نموده و بدون توجه، معنی و مفهومی را در نظر بگیریم که متناسب با قدس حق و ساحت او نیست.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهرداد امیری مقدم
ش، 04/10/95 - 09:05
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
در آیۀ 24 سورۀ الحشر می­فرماید: «هوالله الخالق الباری المصور له السماء الحسنی یسبح له ما فی­السموات و الارض و هو العزیز الحکیم، یعنی: او (الله) خالق و باری و مصور است و برای او است همۀ اسماء حسنی و همۀ آنچه در آسمان­ها و زمین است به تسبیح او مشغول می­باشد و باز او است عزیز و حکیم.

در آیۀ 23 سورۀ الحشر که قبل از این آیه است به قسمتی از اسماء حسنی اشاره می­فرماید و سپس در این آیه به برخی دیگر از اسماء الهی که اسماء ذات حق است اشاره نموده و می­گوید همۀ اسماء حسنی و هر اسم نیکو که حکایت از کمالی از کمالات می کند مخصوص ذات حق بوده و اسم او است. سپس به این حقیقت اشاره می­فرماید که اگر در نظام وجود دقت بکنید خواهید دید که همۀ موجودات و همۀ آنچه در اسمان­ها و در زمین است، با تمام وجود و با خصوصیاتی که دارند خبر از این معنی می­دهند که همۀ اسماء حسنی و هر اسم حاکی از جمال و جلال، فقط از آن ذات حق بوده و مخصوص او است. در آخر آیۀ شریفه با هم به دو اسم دیگر از اسماء الهی که اسم «العزیر» و اسم «الحکیم» است، اشاره می­کند.

اینها مواردی است از آیات قرآنی که در آنها مسأله اسماء حسنی به نحو کلی عنوان شده است، مضمون و محتوای این آیات در مجموع مضمون واحد است. همۀ اینها با صراحت دلالت بر این حقیقت می­کند که اولاً برای ذات حق، اسمائی هست، و ثانیاً این که همۀ اسماء حسنی مخصوص ذات حق می­باشد. به این نکته باید توجه داشته باشیم که «الف و لام» در «الاسماء» دلالت بر عموم می­کند و معنی و مفهوم کلمۀ «الاسماء»، «همه اسماء» است.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهرداد امیری مقدم
ش، 04/10/95 - 09:04
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
حقیقت هر «اسم» از اسماء حسنی عبارت است از جلوۀ ذات غیبی با کمالی از کمالات و با صفتی از صفات کمالیه، مثلاً حقیقت اسم «علیم» عبارت است از جلوۀ ذات غیبی حق با کمال «علم» و با صفت «علم» و حقیقت اسم «قدیر» عبارت است از جلوۀ ذات غیبی حق با کمال «قدرت» و با صفت «قدرت» و همین طور حقیقت هر اسمی عبارت است از جلوۀ ذات با کمالی از کمالات و یا با صفتی از صفات کمال، و لفظ «علیم» و «قدیر» و نظائر اینها به همان حقیقت­ها اشاره می­کند.

یعنی لفظ «علیم» به جلوۀ ذات با کمال «علم» دلالت نموده و لفظ «قدیر» به جلوۀ ذات با کمال «قدرت» دلالت می­کند و همین طور هر کدام از الفاظ اسماء به جلوۀ ذات با کمالی از کمالات دلالت دارد. بنابراین لفظ «علیم» و لفظ «قدیر» که از اسماء حسنی هستند، در حقیقت «اسم الاسم» می­باشند. حقیقت اسم «علیم» همان جلوۀ ذات با صفت «علم» است و نه لفظ «علیم» و کلمۀ «علیم»، به عبارت روشن­تر، اسم «علیم» در حقیقت و در اصل همان ذات با صفت «علم» است و نه لفظ «علیم» و کلمۀ آن و این لفظ «اسم اسم» است و نه خود «اسم» و همچنین اسم «قدیر» در حقیقت و در اصل همان جلوۀ ذات با صفت «قدرت» است و نه لفظ «قدیر» و کلمۀ آن، واین لفظ «اسم اسم» می­باشد و نه خود «اسم».
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهرداد امیری مقدم
ش، 04/10/95 - 09:03
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
دکتر پریش کوششی، دکترای فلسفه و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، محقق و مترجم آثار دینی و فلسفی در بخش قبلی مقاله خود گفته بود: دقت و تدبر در متون اسلامی ما را به این حقیقت هدایت می­کند که نظام وجود و هستی و همۀ موجودات و مخلوقات و احکام و آثار آنها و نیز همۀ روابط و نسبت­های حاکم بین آنها، همه و همه از جلوات و آثار اسماء حسنی است.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهرداد امیری مقدم
ش، 04/10/95 - 09:02
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: ناهید عبدالرضاپور (1393/19/15 - 01:19):
مسئولین پاسخگو باشن لطفا....آیا خداوند صفات بد هم داره؟

حقایق اسماء حسنی عبارت است از جلوات ذات حق با کمالات و صفات کمالیه و اسماء لفظی در حقیقت اسماء الاسماء است. حقیقت است که هر اسم حاکی از کمال محض به نحوی که هیچ نقصان و عیبی را دربر نداشته باشد مخصوص حضرت حق است و بس.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

محمد مهدی فرضی نیا
پ، 02/10/95 - 03:50
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
به کنه ذاتش خرد برد پی
گر رسد خس به قعر دریا
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق متعلق به مرجع متخصصین ایران می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 1999-2019 irexperts.ir - Privacy Policy (in Persian)