پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: «سبک زندگی اسلامی»
شرح پرسش: عوامل اصلی تعیین کننده سبک زندگی کدامند؟
همراهی شما عزیزان را صمیمانه قدردان هستم
موفق باشید
تشکر
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: دوشنبه، 08 دی 1393 - 17:08:21 تعداد بازدید: 2066 تعداد پاسخ: 478
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 15/09/97 - 09:32
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
گدایان غافل از نعمت!

آیت‌الله بهجت (ره)نقل می‌کنند در جنگی، گوهر شب‌چراغ و برلیانی به اندازه یک تخم‌مرغ به دست کسی داده بودند تا از آن محافظت کند و خود او خبر نداشت که چه چیز گران‌بهایی در دستش است، با اینکه گرسنه شده و به گِرده نانی نیاز پیدا کرده بود، به در دکانها رجوع کرده و گدایی می‌کرد و نمی‌دانست که چه چیز با ارزشی در دست دارد،
فقط این را می‌دانست که به او گفته‌اند: اگر آن را دور بیندازی، تو را می‌زنیم!
کار ما هم در رابطه با قرآن و عترت همین‌طور شده است؛ در یک دست گوهر شب‌چراغ و در دست دیگر برلیانی گران‌بها داریم که هزارها میلیارد ارزش دارد، ولی ارزش آن دو را نمی‌دانیم و لذا از این و آن گدایی می‌کنیم.

در محضر بهجت، ج۳، ص202
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
س، 13/09/97 - 09:00
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
اگر در راه حق

حرف نخوری

یعنی عزیزم اشتباه می روی

برگرد...
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 10/09/97 - 18:08
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
تو مهربان باش
بگذار بگویند ساده است! فراموش کار است!
زود میبخشد...
سال هاست دیگر کسی در این سرزمین، ساده نیست...
اما تو تغییر نکن!
تو خودت باش ونشان بده
آدمیّت هنوزنفس میکشد.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 03/09/97 - 09:20
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آیا ما هم مومن هستیم؟؟!

فردی برای امام صادق(ع) خبری آورد که فلانی در مهمانی علیه شما حرف میزد!

امام صادق فرمود:
حتما اشتباه شنیده ای!
گفت: نه مطمنم
امام صادق فرمود:
شاید تاریک و شلوغ بوده
و اشتباه فهمیده ای

گفت: نه یقین دارم! امام فرمود: شاید
در عصبانیت و اجبار بوده و حرفی زده!
گفت: در آرامش و اختیار بوده است.

امام صادق(ع) آنقدر بهانه آورد (۷۰
مرتبه بهانه و تاویل آوردن) تا آن فرد
خبرچین خسته و پشیمان شد!

-اخلاق مومنانه یعنی نسبت به برادر
دینی ات حسن ظن داشته باشی چون امام
صادق(ع) فرمود حسن ظن و خوش گمانی
از قلب سالم ناشی میشود.

مصباح الشریعه ص 515
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 01/09/97 - 08:57
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
- اگر می خواهید "دروغی" نشنوید، اصرار بیش از حد برای شنیدن "حقیقت" نداشته باشید..
2- به خاطر داشته باشید هرگاه به قله رسیدید همزمان در کنار دره ای عمیق ایستاده اید..
3- با یک آدم نادان مجادله نکنید، تماشاگران ممکن است نتوانند تفاوت بین شما را تشخیص دهند.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 30/08/97 - 10:54
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بزرگی را گفتند
تو برای تربیت فرزندانت
چه می کنی؟
گفت هیچ کار .
گفتند: مگر می شود ؟
پس چرافرزندان
تو چنین خوبند؟
گفت; من در تربیت خود
کوشیدم تا الگوی
خوبی برای آنان باشم.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

سیدمجید علوی
د، 28/08/97 - 16:17
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: مهدیه احمری (1397/51/26 - 09:51):
...
چقدر دلنشین و پر از راز و حکمت بود مرسی :)

سپاس ...
امیدوارم همه سعی و تلاش ها در جهت نیل به این مهم باشه که فرمودین و روز به روز در مسیر کمال حرکتی پر از رحمت و ارامش رو طی مسیر کنیم .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 28/08/97 - 11:33
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
امیرالمومنین (ع)

العمر قصیر و العلم کثیر، فخذا من کل علم ظروفه و دعوا فضوله

عمر کوتاه است و علم زیاد (یعنی آموختنی زیاد) پس، از هر علمی آن خوبی هایش را بگیرید و زیادی هایش را رها کنید.

بنابرین حتی در کتاب خواندن، انسان باید انتخاب هایی داشته باشد. در رفیق و معاشر، انسان باید انتخاب داشته باشد و انتخاب بدون فکر معنی ندارد‌. روی رفقا و دوستانش حساب کند که از معاشرت آنها چه بهره و نصیبی میبرد؟ خوب یا بد؟

تربیت و رشد اسلامی- شهید مطهری
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 26/08/97 - 09:51
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
"زباله های درون"

بوی رایحه خوش از کسی که زباله حمل می‌کند بر نخواهد خواست. تا زباله‌ها را دور نریزی و خود را نشویی این بو، هم خودت و هم دیگران را آزار می‌دهد.

زباله‌های درون نیز چنین است. باید آنها را از وجود خود بزدایی.

زباله‌هایی همچون:

منیت، حسادت، حرص و کینه، خشم ،زودرنجی و تنفر و....

تا این زبالها درون تو هستند افسردگی،استرس و ناارامی هم مهمان وجودت خواهند بود.

برای پاکسازی نیاز به
اگاهی و مراقبه روزانه است .و نتیجه آن چیزی جز آرامش و شادی نیست.
نقل قول از: سیدمجید علوی (1397/52/24 - 15:52):
نقل قول از: مهدیه احمری (1397/53/24 - 09:53):
...
چقدر دلنشین و پر از راز و حکمت بود مرسی :)

سپاس
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

سیدمجید علوی
پ، 24/08/97 - 15:52
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: مهدیه احمری (1397/53/24 - 09:53):
...
چقدر دلنشین و پر از راز و حکمت بود مرسی :)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
پ، 24/08/97 - 09:53
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بعضی ﭼﻚﻫﺎ ﺩﻭ ﺍﻣﻀﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛
ﺗﺎ ﺍﻣﻀﺎﻱ ﺩﻭﻡ ﻧﺒﺎﺷﺪ نقد ﻧﻤﻲﺷﻮﻧﺪ،
ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺍﻣﻀﺎﯼ ﺩﻭﻡ،
ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻫﻞ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﻢ ﺍﻣﻀﺎ ﻛﻨﻨﺪ،
ﻫﻴﭻ ﻓﺎﻳﺪﻩﺍﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ!
ﺑﺎﻧﻚ ﻓﻘﻂ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻣﻀﺎ ﺭﺍ ﻣﻲﺷﻨﺎﺳﺪ.

ﺣﺎﻝ، ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺗﯽ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﻴﻔﺘﺪ، ﻣﺜﻞ ﭼﻚ دﻭ ﺍﻣﻀﺎ ﻣﯽﻣﺎﻧﺪ!!
ﻳﻚ ﺍﻣﻀﺎﯼ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﻳﻚ ﺍﻣﻀﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮﺵ ﺧﻮﺍﺳﺖ خدﺍﺳﺖ...
ﺗﺎ ﺍﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﻴﭻ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ،
ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ.

‏«اگر تیغ عالم بجنبد زجای»
«نبرّد رگی تا نخواهد خدای»

ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺁﺑﺮﻭﻳﺖ ﺭﺍ ﻣﻲﺭﻳﺰﻡ، سکه ﻳﻚ ﭘﻮﻟﺖ ﻣﻲﻛﻨﻢ،
ﻛﺎﺭﯼ ﻣﻲﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺳﻨﮓ ﺭﻭﻱ ﻳﺦ ﺷﻮﯼ،
ﺑﻼﻳﯽ ﺳﺮﺕ ﻣﻲﺁﻭﺭﻡ ﻛﻪ ﻣﺮﻍﻫﺎﯼ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﻨﺪ...
ﻫﻴﭻ ﻧﺘﺮﺱ!
ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﭼﻚ ﺩﻭ ﺍﻣﻀﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻣﻀﺎﻱ ﺩﻭﻡ ﻣﺎﻝ ﺧﺪﺍﺳﺖ؛
ﻳﻌﻨﯽ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗﺎ ﺁﺑﺮﻭﯼ ﺗﻮ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺷﻮﺩ،
ﻭ ﺍﻭ ﻳﺎ ﻧﻤﻲﺧﻮﺍﻫﺪ،
ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﻫﺮﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺗﻮﺳﺖ...
‏«ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻥ ﺧﺴﺮﻭ ﻛﻨﺪ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺑﻮﺩ‏»
نقل قول از: سیدمجید علوی (1397/08/17 - 01:08):
با سلام
آنچه که در سیره و روش زندگی اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) در کتب دینی و مذهبی ما شیعیان آمده میتونه مرجع کاملی باشه برای الگو گیری در جهت سبک زندگی اسلامی تلفیق این سبک با تمدن و فرهنگ کشور عزیزمان ایران میتونه شکل و شمایل نو و قابل باورتر از اون ارایه کنه محورهای این سبک زندگی میتونه در زندگی ما در حوزه های مختلفی قابل استفاده باشه از جمله : روابط فردی و اجتماعی یک انسان مسلمان-نوع پوشش و حجاب او - بهداشت فردی و اجتماعی- معیار و موازین اخلاقی در تعاملات-خوراک و تناول شکل تهیه و میزان درست مصرف آن برحسب روایات و احادیث -ورزش و سلامت جسمانی - عبادت و عرفان در چهارچوب صحیح آن

سپاس
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

سیدمجید علوی
پ، 17/08/97 - 01:08
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
با سلام
آنچه که در سیره و روش زندگی اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) در کتب دینی و مذهبی ما شیعیان آمده میتونه مرجع کاملی باشه برای الگو گیری در جهت سبک زندگی اسلامی تلفیق این سبک با تمدن و فرهنگ کشور عزیزمان ایران میتونه شکل و شمایل نو و قابل باورتر از اون ارایه کنه محورهای این سبک زندگی میتونه در زندگی ما در حوزه های مختلفی قابل استفاده باشه از جمله : روابط فردی و اجتماعی یک انسان مسلمان-نوع پوشش و حجاب او - بهداشت فردی و اجتماعی- معیار و موازین اخلاقی در تعاملات-خوراک و تناول شکل تهیه و میزان درست مصرف آن برحسب روایات و احادیث -ورزش و سلامت جسمانی - عبادت و عرفان در چهارچوب صحیح آن
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 13/08/97 - 08:51
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
عارفی را پرسیدند:

"زندگ ی" به جبر است یا اختیار؟

پاسخ داد:

"امروز&qu ot; به 'اختیار' من است تا چه بکارم ...!!

اما "فردا" به 'جبر'، محصول آن را درو خواهم کرد ...!!
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 12/08/97 - 11:13
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
در مورد کثیرالشک چه باید کرد؟ کسانی که در نماز و بحث نجاست و طهارت بسیار شک می‌کنند. معصوم می‌گوید: به کثرت شک توجه مکن، یقین کن که نمازت درست است. اما کسی که کثیرالشک نیست، باید نماز احتیاط به جای آورد. شک کثیرالشک اعتبار ندارد؛ زیرا با بی‌توجهی این شک کمرنگ می‌شود و رفته‌رفته از میان می‌رود. در منطق دین این وسوسه‌ها و همه نیروهای شر لشکریان شیطان‌اند.

در هر صورت، اگر خود را در برابر این دغدغه‌ها و تصورات ناتوان یافتی، این سه آیه را با هم بگو: «قُل أعُوذُ بربّ النّاس، ملک النّاس، إله النّاس» به این تأکیدها توجه کنید که آیه می‌گوید: «او پروردگار توست، پادشاه توست، خدای توست.»

منبع: روزنامه اطلاعات

گفت و گو با رشاد حسن‌اف، مترجم آثار امام موسی صدر
اندیشه امام موسی صدر در گفت‌وگو با مهدی فیروزان
از زندان و با زندگان / امام موسی صدر - ترجمه احمد ناظم
«آدم ربایی» در لیبی منتشر شد
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 12/08/97 - 11:11
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بقیه :
کیست وسوسه گر نهانی؟

واژه «وسواس» در لغت به معنای شیء نهان (نهفته) و صدای آرام و ضعیف است. حدیث نفس خیالها و اندیشه‌ها و تصورات نهان آدمی است که برای دیگران آشکار نیست و آنها را نمی‌شنود. «خنّاس» و «خُنّس» و «خنس» به معنای چیزی است که آشکار می‌گردد، سپس پنهان می‌شود؛ یعنی موجودی که می‌آید و می‌رود، گویی مراقب آدمی است، و هرگاه او را غافل دید، به وسوسه‌اش دچار می‌کند. اما چون او را هوشیار و آگاه و متوکل به خدا یافت، پنهان می‌شود. این وسوسه همراه همیشگی انسان است.

تصوراتی که خطور می‌کند، القائات و تردیدها و شکهایی هستند که مایه گمراهی‌اند. همچنین، دمدمه‌هایی شیطانی‌ هست که به ذهن و روان ما راه می‌یابد و باعث رخنه وسوسه‌گر نهانی به باطن مردم می‌شود. وسوسه‌گر نهانی و آن حاضر غایب کیست که وسوسه می‌کند و فریب می‌دهد و سبب انحراف انسان در هر زمان می‌شود و همواره در کمین است؟ او کیست، جن است یا انسان؟

این موجود بر دو نوع است: آشکار، که انسان است و نهان، که جن است؛ «جُن» و «جن» و «جنین» و «جنـه» به معنای شیء پنهان است. ما حقیقت جن را نمی‌دانیم. قرآن از جن به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا موجودی واقعی و مکلّف است و برخی از آنان منحرف و برخی دیگر مؤمن‌اند. آنان برای استراق سمع در کمین می‌نشستند و آنان نیز به راهی دور رفتند، در عین حال که احکام و تکالیفی دارند.

سوره «ناس» نیز پرتوی بر حقیقت جن می‌افکند؛ زیرا جن نیز در وسوسه و فریفتن آدمی مؤثر است، چنان که آدمی نیز همین نقش را دارد. ما وسوسه جن را احساس نمی‌کنیم، اما وسوسه آدمیان را حس می‌کنیم. آیا تا به امروز دوست، زن، فرزند، برادر و خانواده فاسد دیده‌اید که چگونه آدمی را می‌فریبد و انسان را به بد وامی‌دارد؟ دوست، فرزند و… فاسد همان وسواس خناس است. اهل فساد همان وسوسه‌کننده‌های نهانی‌اند که آدمی را از راه درست منحرف می‌کنند: «شیطان شما را از بینوایی می‌ترساند و به کارهای زشت وامی‌دارد.» (بقره، ۲۶۸)

خیالها و افکار و احساساتی که آدمی را به راه بد می‌کشد، و از انسان و یا عواملی سر می‌زند که ما آنها را نمی‌شناسیم، همان وسواس خناسی است که در سینه مردم، چه جن، چه انسان، وسوسه می‌کند. این نوع اول وسوسه است.

نوع دوم وسوسه، فتور در همت و سست کردن اراده و اشاعه ترس در نهاد آدمی است. انسانی که در موکب هستی گام برمی‌دارد و به سوی جهاد می‌رود و سختی را برمی‌تابد، ناگهان با خود می‌اندیشد که جهاد یعنی چه؟ چرا باید جهاد کنم و بجنگم؟ این راه دلپذیرتر است. چرا باید این کار را انجام دهم و سختی و مشکلات را تحمل کنم؟ از این راه و این جهاد دست می‌کشم. این وسوسه یا به وسیله شخص منحرف فاسد به تو راه می‌یابد و یا به واسطه عاملی که تو به چشم نمی‌بینی. اما این دغدغه و این تصورات را در خود حس می‌کنی و همین‌ها از عزم تو می‌کاهد و تو ضعیف و ناامید می‌شوی. همه تصورات و تأثرات روانی و درونی، که ما آنها را حس می‌کنیم، وسوسه‌های نهانی‌اند.

قرآن با روشی علمی و روان‌شناسانه و تربیتی این مسئله و بیماری را درمان می‌کند. قرآن می‌گوید: ای انسان، تو آفریده خداوندی و او می‌داند در درونت چیست، او از رگ گردنت به تو نزدیکتر است، خداوند تو و شیطان و جن و انس و وسواس خنّاس را برای امتحان و حساب آفریده است. او خالق هستی است، آیا پناهگاهی قوی‌تر و استوارتر و منیع‌تر از او می‌یابی تا از دست این وسوسه‌ها به او پناه ببری؟ بنابراین تا آن هنگام که در درونت تناقض احساس می‌کنی و وسوسه‌ها اراده‌ات را سست و تو را آشفته می‌کند و فریبت می‌دهد، «بگو: به پروردگار مردم پناه می‌برم، فرمانروای مردم، خدای مردم.» بگو: اوست آفریدگارم و پروردگارم، اوست که به من هستی داده و با من است و همراه من، و من تابع مشیت او هستم. چه نیرویی از او قوی‌تر است و کیست که از او تواناتر باشد؟ چرا به او پناه نبرم؟

عبارت «أعُوذُ بربّ النّاس» هم تعبیری علمی است و هم دینی و تربیتی، زیرا هنگامی که از این وسوسه‌ها و القائات دروغین و فسادآور پناه می‌برم به کسی که از من و این وسوسه‌های نهانی نیرومندتر است، احساس آرامش روحی می‌کنم. این شیوه متعارف دین است.

در مورد کثیرالشک چه باید کرد؟ کسانی که در نماز و بحث نجاست و طهارت بسیار شک می‌کنند. معصوم می‌گوید: به کثرت شک توجه مکن، یقین کن که نمازت درست است. اما کسی که کثیرالشک نیست، باید نماز احتیاط به جای آورد. شک کثیرالشک اعتبار ندارد؛ زیرا با بی‌توجهی این شک کمرنگ می‌شود و رفته‌رفته از میان می‌رود. در منطق دین این وسوسه‌ها و همه نیروهای شر لشکریان شیطان‌اند.

در هر صورت، اگر خود را در
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق متعلق به مرجع متخصصین ایران می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 2018 irexperts.ir - Privacy Policy (in Persian)