پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: ظریفه های قرآنی
شرح پرسش: دل مومن
از عالمی پرسیدند: قول خدای عزوجل که فرموده است:
"و چاههای متروک و کوشکهای افراشته" (سوره حج _( 45 اشاره به چه دارد و مراد چیست؟
عالم گفت: "چاههای متروک" دل کافر است که فارغ از گفتن "لا اله الا ا..." است. و همچنین "کوشکهای افراشته" دل مومن است که همواره به گفتن "لا اله الا ا..." مشغول است.
حتما از این ظریفانه های قرانی شنیده اید
شما هم لطف بفرمایید مشارکت نمایید.
باسپاس
مطمئن باشید تک تک نکات شما متخصصین را با دقت می خوانم .
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: یکشنبه، 21 دی 1393 - 09:44:18 تعداد بازدید: 3018 تعداد پاسخ: 584
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
0
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ی، 07/10/99 - 18:19
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
ده سوال خصوصی !

بعد از نزول آیه نجوا، امام علی( علیه السلام ) با دادن ده بار صدقه، ده مرتبه توانست با آرامی و درگوشی پرسش‌هایی را با پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در میان گذاشته و پاسخ‌هایی را بشنود:

1.سوال کرد :وفاداری چیست؟

پاسخ پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ): توحید و گواهی به این‌که خدایی غیر از خدای یگانه نیست.

2.فساد چیست؟

پاسخ: کفر به خدا و شریک قرار دادن برای او.

3. حق چیست؟

پاسخ: اسلام، قرآن و ولایت، زمانی که به تو برسد .

4. حیله‌گری چیست؟

پاسخ: ترک حیله‌گری!

5. وظیفه‌ام چیست؟

پاسخ: پیروی از خدا و پیروی از پیامبر.

6.چگونه خدا را بخوانم؟

پاسخ: با راستی و یقین.

7. چه چیزی از خدا بخواهم؟

پاسخ: عافیت(دنیا و آخرت).

8.برای نجات نفسم چه کار انجام دهم ؟

پاسخ :غذا حلال بخور و سخن راست بگو.

9.خوشحالی در چیست؟

پاسخ: بهشت.

10.آسایش و آرامش در چیست؟

پاسخ: لقاء الله.

.

.

.



بحار الانوار، ج 35، ص 382 – 383،

آیات مرتبط سوره المجادله (13-12)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مصطفی دانش
س، 02/10/99 - 13:10
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
خدایا هرچه را دوست داشتم از من گرفتی، بهر چه دل بستم، دلم را شکستی، بهر چیز عشق ورزیدم آنرا زائل کردی، هر کجا قلبم آرامش یافت تو مضطرب و مشوش کردی، هر وقت دلم بجایی استقرار یافت تو آواره م کردی، هر زمان به چیزی امیدوار شدم تو امیدم را کور کردی… تا به چیزی دل نبندم، و کسی را به جای تو نپرستم و در جایی استقرار نیابم و به جای تو محبوبی و معشوقی نگیرم و جز تو به کسی دیگر و جایی دیگر و نقطه ای دیگر آرامش نیابم و فقط تو را بخوانم و تو را بخواهم و تو را پرستش کنم و تو را بجویم…

ای درد اگر تو نماینده خدایی ،که برای آزمایش من قدم به زمین گذاشته ای تو را می پرستم، تو را در آغوش می کشم وهیچ گاه شکوه نمی کنم… بگذار بند بند م از هم بگسلد ،هستی ام در آتش بسوزد و خاکسترم به باد سپرده شود باز هم صبر می کنم و خدای بزرگ را عاشقانه می پرستم. ای خدا این آزمایش های دردناکی که فرا راه من قرار دادی، این شکنجه های کشنده ای که بر من روا داشته ای همه را می پذیرم. خدایا با غم و درد انس گرفته ام، ای خدا، کودک که بودم از بلندای آسمان و ستارگان درخشنده لذت می بردم اما امروز از آسمان لذت می برم؛ زیرا اگر وسعت و عظمت آن از شدت درد روحی م نکاهد، دیگر خفه می شوم

خدایا! تو را شكر میكنم كه با فقر آشنایم كردی تا رنج گرسنگان را بفهمم و فشار درونی نیازمندان را درك كنم.

خدایا! تو را شكر میكنم كه مرا با درد آشنا كردی تا درد دردمندان را لمس كنم، و به ارزش كیمیایی درد پی ببرم، و «ناخالصی»های وجودم را در آتش درد بسوزم، و خواستههای نفسانی خود را زیر كوه غم و درد بكوبم، و هنگام راه رفتن بر روی زمین و نفس كشیدن هوا، وجدانم آسوده و خاطرم آرام باشد تا به وجود خود پی ببرم و موجودیت خود را حس كنم

شهید چمران
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
0
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ش، 22/09/99 - 10:46
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بی‌خبری!!
در شهر خوشی ها وهوس‌طلبی‌ها‌ومنیت‌ها‌دنبال‌چه ‌هستیم‌مهدی!؟
گمانم این هم بازی جدید است‌برای‌لذت‌بردن‌دنیا...
چرا‌که‌ماخود‌را‌به‌نفهمی‌زده‌ا یم‌وچشمان‌به‌حقیقت‌‌ها‌بسته‌ایم ‌.وبابندگی‌گناهان‌‌بیشترکیف‌‌می کنیم.
چرا باید دلی‌که‌هنوز‌نور‌خداطلبی‌دران‌ر اه‌پیدانکرده‌مهدی‌بخواهد؟!
ما‌همان‌طایفه‌ایم‌که‌تاپیامبرم ان‌نبود‌گوساله‌پرست‌شدیم.یعنی‌ه نوز‌هم‌‌حب‌وبغض‌‌دنیایی‌جایی‌بر ای‌نفوذ‌مهدی‌درسرزمین‌وجودمان‌د ارد؟!نه
دهانمان ‌بوی‌گند‌گناهان‌ریز‌ودرشتمان‌ر ابرای‌همه‌رسوا‌میکند
چرافق ط بار ادعا و تظاهر به دوستی و یاوری مهدوی داریم؟! آیا نباید همواره میان دو طرف محبت نوعی مشابهت و مناسبت وجود دارد؛ زیرا اگر چنین سنخیت و تناسبی نباشد، شوق و اشتیاق قلبی پدید نمی‌آیدتنها ادعای محبت است و هیچ واقعیتی ندارد
باید‌دست‌برداریم.وا زبی خبری‌!!
خودمان‌خلاص‌کنیم.
‌دیگراین‌توهم‌خوب‌بودن‌وپ اکی‌بس‌است‌...
ابراهیم وارباید‌درسرای‌قلب‌‌تک‌تک‌لذت‌ ها‌که‌برای‌خودمان‌بت‌کردیم‌و جای صفات پسنیده در خود ملکه کرده ایم راسرببریم
‌ناله‌توبه‌سربد هیم‌وغبار‌غفلت‌هارابا‌کردار‌وگف تارنیکوپرکنیم‌وذهن‌ازفساد‌پلد‌ب شوریم‌تاشاید‌لایق‌باشیم‌که‌درک‌ بهترین‌ذخیره‌خدابیفتیم‌وان‌رابط لبیم.
خداوند بصراحت می‌فرماید: قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم؛(ال عمران ایه 31)
" بگو: اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است".
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
0
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
پ، 19/04/99 - 08:25
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
و نعمت پروردگارت را ( برای سپاس ) بازگو کن .
سوره ضحی آیه ۱۱

خدایا شکرت که هنوز میتونم صدای قلبمو بشنوم شکرت که هربار با ندایی درونی حضورت رو بیادم میاری.
خدایا شکرت بابت چشم هایی که همیشه درست ترین راه هارو نشونم داده.
خدایا شکرت که هرلحظه از زندگی بهم یادآور میشی تا لبخند بزنم،ببخشم و بگذرم از هر غمی.
خدایا شکرت بابت این دلتنگی،بابت اشک هایی که هنوز از گونه هام میچکه و دستی جز تو توان پاک کردن اون رو نداره.
خدایا شکرت بابت پاهایی که ایستادن رو یادش دادی،قلبی که امید رو در دلش انداختی و صبری که ساعات بیقراری رو تاب بیاره. . .
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
0
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
د، 16/04/99 - 10:08
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
هوشنگ رحیمیان
پ، 15/04/96 - 19:46


انا نزلنا الذکر و انا له لحافظون.
سر کا خانم احمدی از بنده بعنوان یکی از مدیران سایت خواسته اند که ما هم در این رابطه موضع خودمان را بیان داریم.
در عجبم موضوع به این مشحصی موضعش هم مشخص است.ما مسلمانیم و پیرو ایین حضرت محمد صلوات الله وسلام و علیه .قطعا ما هم اقدام این نشریه را کاری سخیف میپنداریم.انها میخواهند تحت لوای دموکراسی دروغین ومن در اوردی خودشان هر غلطی میخواهند انجام بدهند و قبح حمله به مقدسات مومنین را از بین ببرند.اما قطعا بدانید که شنا کردن بر خلاف فطرت بشری هیچوقت نتیجه نداده است.
قطعا دود این حرکات شنیع نیز عاقبت دامنگیر خودشان خواهد شد وبزودی نیز فراموش خواهند شد ونور محمدی چشمان همه انها را کور خواهد کرد بحول و قوه الهی.انشالله.
----
من_عاشق_محمدم صلي الله عليه و آله -عمومی
شرح پرسش: روايت شده؛ بعد از رحلت رسول خدا، شخص نامسلمان و تازه واردي در مدينه، بعد از ملاقات و پرسش هايي از اميرالمومنين علي عليه السلام، وقتي پاسخ سخت ترين سوال هايش را گرفت از حضرت پرسيد: آيا تو محمدي؟ مولا اين سخن را محترمانه ندانست و فرمود: واي بر تو! "من بنده اي از بنده هاي محمدم" انا عبدٌ من عبيدِ محمّد- لذا به نظر ميرسد شعار "من محمدم" شعار مودبانه اي نباشد.
در پي اهانت مجله فرانسوي به رسول الله الاعظم محمد مصطفي صلي الله عليه و آله، پيشنهاد همراهی شما و اعلام موضع متخصصین رادارم
21/4/96
----- --
استاد مرحوم رحیمیان فوق العاده مودب ، مذهبی و مقید بودن نبودنشان برای جامعه متخصصین ایران حسارت جبران ناپذیری است
خداوند رحمتش کند روحش شاد یادش گرامی- تسلیت به خانواده محترم ایشان و کلیه مسئولین سایت وزین متخصصین
نقل قول از: حمیدرضا ابراهیم زاده (1399/19/15 - 23:19):
بنام خدا
از پیامبر اکرم است که فرمود : تنزل الرحمه عند ذکر الصالحین
در یاد بود پاکان رحمت فرود می آید
برادر عزیز وفرزانه ی ما جناب آقای رحیمیان که انصافا ملکات فاضله ای برای تالیف قلوب و نشر وجمع آوری افکار نو و گرد هم آوری اندیشوران حاذق داشته اند خود نیز برای اعتلای فرهنگ و اندیشه وباور وآموزه های مورد توقع ذات اقدس ربوبی کوشا و متبحر بودند
یاد ایشان را گرامی می دارم و برایش علو درجات غفران الهی وشادی و فرهی درنزد خدا تمنا دارم
وبرای همه بازماندگان عزیزش نیز بردباری همراه با پاداشهای بزرگ خداوندی آرزو مندم
یاد پاکش با امیرالمومنین محشور باد
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بنام خدا
از پیامبر اکرم است که فرمود : تنزل الرحمه عند ذکر الصالحین
در یاد بود پاکان رحمت فرود می آید
برادر عزیز وفرزانه ی ما جناب آقای رحیمیان که انصافا ملکات فاضله ای برای تالیف قلوب و نشر وجمع آوری افکار نو و گرد هم آوری اندیشوران حاذق داشته اند خود نیز برای اعتلای فرهنگ و اندیشه وباور وآموزه های مورد توقع ذات اقدس ربوبی کوشا و متبحر بودند
یاد ایشان را گرامی می دارم و برایش علو درجات غفران الهی وشادی و فرهی درنزد خدا تمنا دارم
وبرای همه بازماندگان عزیزش نیز بردباری همراه با پاداشهای بزرگ خداوندی آرزو مندم
یاد پاکش با امیرالمومنین محشور باد
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ی، 15/04/99 - 21:08
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
«152» فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‌

پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد.

نکته ها
خداوند در برخى آيات مى‌فرمايد: «اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ» «1» نعمت‌هاى مرا ياد كنيد. ولى در اين آيه مى‌فرمايد: «فَاذْكُرُونِي» ياد خود من باشيد. و اين بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. بگذريم كه ياد خداوند، زمينه‌ساز شكر است و لذا بر شكر مقدّم شده است. اين آيه، نشانگر نهايت لطف خداوند به بنده است. انسانى كه جهل، فقر، فنا و حقارت، از ويژگى‌هاى اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته كه خداوندِ عليم، غنى، باقى و عزيز به او مى‌گويد: مرا

«1». بقره، 40.

جلد 1 - صفحه 234

ياد كن تا ترا ياد كنم. مگر ياد كردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه اين است كه ياد كردن ما نيز خود توفيقى از سوى اوست؟

ياد كردن خدا تنها با زبان نيست، با دل و جان بايد خدا را ياد كرد. ياد خدا هنگام گناه و دست كشيدن از آن، ياد واقعى است. و شايد بهترين نوع ياد كردن خداوند، نماز است كه فرمود: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «1»

با اينكه شكر، يكى از مصاديق ذكر خداست، ولى نام آن جداگانه در كنار ذكر آمده و اين نشانه‌ى اهميّت شكر، به عنوان مصداق بارز ذكر است.

خداوند، با انسان داد وستد مى‌كند و هيچ‌كارى از انسان را بى‌بهره نمى‌گذارد: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»، «أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» «2»، «فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ» «3»

امام باقر عليه السلام در ذيل اين آيه، يكى از مصاديق ذكر خدا را، تسبيحات حضرت زهرا شمردند كه 34 مرتبه الله اكبر، 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان‌الله مى‌باشد. «4»

موانع ذكر خداوند:

الف: شيطان. «فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ» «5» شيطان، آنها را از ياد خدا غافل كرد.

ب: تكاثر و رقابت‌ها. «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ» «6» شما را افزون‌خواهى، سرگرم ساخت.

ج: آرزوها و خيال. «وَ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ» «7» آرزو، آنها را سرگرم نمود.

اثرات ياد خدا:

ياد نعمت‌هاى او، رمز معرفت و شكر اوست.
ياد قدرت بى پايان او، رمز توكّل به اوست.
ياد علم و آگاهى او، رمز حيا و تقواى ماست.
ياد الطاف او، رمز محبّت به اوست.
ياد عدالت او، رمز خوف از اوست.
ياد امدادهاى او، رمز اميد و رجاست.
«1». طه، 14.

«2». بقره، 40.

«3». مجادله، 11.

«4». تفسير نورالثقلين، ج 1 ص 140.

«5». مجادله، 19.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://برای شادی روح‌استادارجمندرحیمیان صلوات
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ی، 15/04/99 - 21:04
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
سلام وقتتون بخیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بانهایت‌تاسف‌فهمیدم‌ا سنادارجمند‌اقای‌رحیمیان‌بزذگوار دیگرپیش‌مانیست.
چقدراندوه‌ وغم‌همه‌وجودم‌گرفت
امیدوار م درکنار‌معصومین‌درخان‌رحمت‌وکرم ‌الهی‌سفره‌دارباشند‌
ورحمت ‌ومغفرت‌الهی‌شامل‌حالشون‌باشه < br/>این آیات تقدیم‌روحشان‌میکنم
سوره‌ب قره«152» فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‌

پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
پ، 05/04/99 - 08:39
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
صید حقیر

دنیا بود و امتحان

خاصیت آدمی اینکه تا آزمایش نده و امتحان ندهد به کمال نمی رسد

در ثانیه ثانیه زندگی ندای ملایم در گوش یکایک ما در کاینات می خواند :" و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه"(انبیاء-21)
اینجوری شد که رنگ ها در هم آمیخته شد و تاریکی و نور دردنیا ما به هم رنگ باخت

خیلی هامون رنگ دنیا پرستی را انتخاب کردیم یا بی اعتنایی به مسیرکمال برنامه ریزی های ریز و درشت در مسیر ثروت اندوزی راهی نا کجا آباد شدیم .

یا طیفی براساس خواسته های پست در مسیرحرص ، بخل ، غرور و حسادت چنان شتابان در مسیر تاریکی می تازند که اگر برادری را هم در چاه انداختند برایشان مهم نیست ولی نمی دانند که چاه انداخته سر از خانه عزیز مصر در می آورد

جمعی در پی هوس،نقشه مکر وحیله ها را کنار هم ساختند و معصومیت بشریت را به زندان برند که نور مخفی بماند ولی در نهایت " یوسف " ها بر تخت ملک می نشینند

و گروه در مرداب نفس نمی فهمند که چطور در طوفان حوادث کودکی که مادرش اورا به دست موج ها نیل داده " موسی" می شود و در قلب دشمن اش محبوب می گردد و ظلم ها را دردریا غرق می کند !!!

معادلات خیلی ها بهم می خورد که " ابراهیم " در آتش نمی سوزد یاگردن "اسماعیل" با تیز ترین چاقو ها نمی برد از این "قصص" قرآنى هنوز برای چشم های مه گرفته خیلی از گمشدگان را محبوب ،دور و بسیار مات و مبهوت کننده است !!!

حقیقت را درک نمی کنند

حصار غیرت تنها محبوب جوریه که اگر همه ی عالم قصد ضرر رساندن را داشته باشند

و محبوب نخواهد

نمی توانند او یگانه تکیه گاه است.!

رسم دنیا گاه برای دوندگان مسابقه خوبی ها به رسم عاشق کشی" بلا" می افریندو صف به صف لشگربردباران ، صفا پیشگان رادر الک ناب سازی "سوا "می کند

گروه گله می کنندو درمسیر گناه ذره ذره تاریکی را جای نور برروحشان خانه می کند و "مستی" از گناه چنان مسخشان می کند و از صف محبوبین" فاصله" می گیرند ؛ شیطان در آغوش می کشند و با تک تک شیطنت ها عکس یادگاری می گیرد .

و اندکی شکر میکنند با شور و شعف با خود زمزمه می کنند:

اگر با دیگرانش بود میلی

چرا جام مرا بشکست لیلی

و بعضی هم از ابرار با تواضع نه به زبان شکایت بلکه در نهایت رقت در بارگاه محبوب می گویند :

در فکر دلبری ز من بینوا مباش

صیدی چنین حقیر ، برازنده ی تو نیست

پس به"تدبیر "خالق اعتماد میکنند

به مهر"حکمت " رحمان دل می سپارند

به ریسمان "توکل" رحیم چنگ میزنند

لشگر خوبان به سمت زنده همیشگی هروله کنان می روند تا شتابان آمدنش به سوى خود را به تماشا بنشینند ... و برای جاده های لغزنده زندگی چون کهکشان نور علامت اند

و یادمان می دهند که انسان پرهیزگار در پرتو نور تقوا بسیاری از خطراتی که ناشی از غفلت و عدم آینده نگری ممکن است به او برسد می تواند دفع کند و تکلیف خویش را در" فتنه" ها بداند و مجهز به سپری محکم و لباسی محفوظ به نام "تقوا" باشد با عمل و کردارشان شمیم دل انگیز "ولباس التقوی ذلک خیر" در روح ما به هدیه می گذارند (اعراف-۲۶)

امام علی علیه السلام فرمودند: اِنّ البلاءَ لِظالم اَدبٌ، و للمؤمن امتحانٌ، و لانبیاء درجةٌ، وَ لاولیاءِ کِرامةٌ. بلا برای ظالم ادب، برای مؤمن آزمایش، برای پیامبران مقام و برای اولیاء کرامت و بزرگواری است.

بحار الانوار، ج 64، ص 235
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
د، 22/02/99 - 08:51
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
ظریفه قرانی شماره 6

خدا با ماست

خیلی وقت‌ها حق آدمو ناحق می‌کنن، اذیت می‌کنن، الکی تهمت می‌زنن، برات پاپوش درست می‌کنن، مدرک سازی می‌کنن و تو هر کاری می‌کنی نمی‌تونی از حقت دفاع کنی، نمی‌تونی ثابت کنی حقت ضایع شده. این وقت‌ها یه آیه میاد سراغت، ازت حمایت می‌کنه و اگه از ته دل بخونیش، نجاتت می‌ده، دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره.

لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا

ناراحت نباش، خدا با ماست

(بخشی از آیه ۴۰ توبه)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ی، 21/02/99 - 09:35
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: سارا امانی (1398/50/19 - 22:50):
مرسی از مطالبتون خانم احمری❤

سپاس
-----
ظری فه قرانی - شماره5

گندم از گندم بروید

«گندم از گندم بروید جو ز جو»، انتظار دیگه‌ای هم نمی‌ره. یعنی آدم هر کاری که بکنه نتیجه‌اش رو هم می‌بینه. نمی‌شه که آدم گندم بکاره ولی جو درو کنه! این شده حکایت مردم این دوره و زمونه. بعضی‌ها همه جور کار خلاف می‌کنن، کلاه‌برداری، حق ناحق کردن، اذیت و آزار دادن، بعد هم انتظار دارن بچه‌هاشون مثل دسته گل از آب در بیان! معلومه یه همچین آدمی به احتمال زیاد بچه‌اش از خودش بدتر می‌شه. گرچه استثناء هم هست.

وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً

زمین پاک گیاهش را به دستور خداوندش می‌رویاند و زمین ناپاک جز گیاهانی

کم و بی‌فایده نمی‌رویاند

(بخشی از آیه ۵۸ اعراف)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ج، 19/02/99 - 13:23
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
ظریفه قرانی - شماره4

خودت مقصری

من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود! بچه که بودیم این شعرو می‌خوندیم، الان بهش عمل می‌کنیم! هر مشکلی که پیش میاد می‌اندازیم گردن بقیه! یا می‌اندازیم گردن پدر و مادر، یا خواهر و برادر، یا همسایه و همکار، یا دست آخر می‌اندازیم گردن خدا! در حالی که بیشتر وقت‌ها خودمون مقصریم و الکی خودمونو تبرئه می‌کنیم. از این به بعد بد نیست قبل از این که خدا رو مقصر بدونیم این آیه را بخونیم:

لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ

(انسان) هر کار (نیکی) را انجام دهد، برای خود انجام داده

و هر کار (بدی) کند، به زیان خود کرده است

(بخشی از آیه ۲۸۶ بقره)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ج، 19/02/99 - 13:22
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
ظریفه قرانی - شماره 3

چشم های خیره

بعضی فیلم‌ها این قدر ترسناکن که چشم‌های آدم از حدقه می‌زنه بیرون و چار چشمی خیره می‌شه به فیلم. داستان این فیلم‌ها اکثرا تو یه کره دیگه اتفاق میفته یا مربوط به اون دنیاست. با این که می‌دونیم اینا فیلم هستن ولی باز از تعجب چشمامون گرد می‌شه. خدا قبل از این که این فیلم‌ها باشه خیلی عالی اون دنیا و قیامتو تصویر کرده و گفته روز قیامت چشماتون خیره می‌شه:

یَوْمٍ تَشْخَصُ فیهِ الْأَبْصارُ

روزی که چشم‌ها در آن خیره می‌ماند

(بخشی از آیه ۴۲ ابراهیم)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
پ، 18/02/99 - 11:30
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
راه‌هاي نرسيدن به خدا
خداوند به ما اراده و اختیار داده است تا هر طور که دوست داریم زندگی کنیم، اما با مسئولیتی که مکلف می‌کند زندگیمان را در جهت شکوه و جلال بیشتر خداوند پیش ببریم. بااینحال در اکثر مواقع بدون توجه به هدفی که خداوند برای ما تدارک دیده است، هر طور که دوست داریم زندگی می‌کنیم. همیشه بر چیزهایی که می‌خواهیم اصرار می‌ورزیم و اگر آن را به دست نیاوریم، خدا را زیر سوال می‌بریم. ادعا می‌کنیم که خدا عادل نیست و همیشه می‌خواهد اول رنج بکشیم و فطرتمان را ثابت کنیم. اما در آخر بعد از همه آن عذاب‌ها و سختی‌ها، می‌فهمیم که خداوند دلایل خود را دارد و دلایل او همیشه به صلاح ماست.
بسیاری از مشکلات روحی و روانی و فکری و اخلاقی انسان ناشی از عدم خودشناسی است.
اگر آدمی، حقیقت واقعی خود، هدف خلقت، رابطه خود با خدا، موقعیت خود در نظام هستی، تأثیر زندگی دنیوی در آخرت، نقش اخلاق نیکو و برخورد مناسب با دیگران، سهم ثروت در کیفیت زندگی و نقش مصیبت‌ها و خوشی‌ها را در زندگی بداند. بسیاری از مشکلات او به راحتی حل خواهد شد و زندگی سعادت آمیزی را برای خود رقم می‌زند.
ولی چه باید کرد با آنها که از تمام ابزار رسیدن به خدا را گم کرده اند در قرآن و روایات، برای دریافت راه صحیح، به بهره‌گیری از عقل تأکید فراوانی شده است. قرآن کریم از زبان اهل دوزخ می‌گوید: «لَو كُنّا نَسمَعُ أَو نَعقِلُ ما كُنّا في أَصحابِ السَّعيرِ»: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم.( سوره ملک – آیه 10)
آیت الله جوادی آملی در این باره در تفسیر ایه 170 سوره بقره " صم بکم عمی فهم لایعقلون " با بیان اینکه اگر كسي عمداً گوش به دستورات الهي نداد و سراغ شيطنت شياطين حركت كرد، از آن به بعد است كه خداي سبحان توفيق فهميدن آيات را از او مي‌گيرد، تأکید کرد: خداي سبحان هرگز ابتدائاً كسي را كور و كر نمي‌كند؛ ولي اگر كسي خود را كور و كر كرد (به سوء اختيار خودش)، ديگر از توفيق الهي محروم است.
پس همان طور که راه های رسیدن خدا به تعداد آدم های عالم است برای نرسیدن هم به همین تعداد بی گمان راه است .
در اين دعاي شريف ابوحمزه‌ثمالي آمده، كه «انك لا تحتجب عن خلقك الا ان تحجبهم الاعمال السيئة دونك»؛ در اين دعاها عرض مي‌كنيم خدايا تو محجوب نيستي عمل حاجب است (اين عمل نمي‌گذارد ما تو را ببينيم).
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
پ، 18/02/99 - 09:45
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
ظریفه قرانی - شماره 2

در دل با غریبه

یه وقت‌هایی آدم حسابی دلش می‌گیره، یه مشکلی، یه چیزی هست و آدم فکر می‌کنه باید حرف دلشو به یکی بگه. این جور وقت‌ها معمولاً آدم‌ها دنبال یه بهونه هستن تا سر دلشونو باز کنن. و یه وقت می‌بینی اصلاً حواسشون نیست دارن برای کی درد دل می‌کنن، برای یه آدم غریبه، یا برای آدمی که ممکنه بدی مارو بخواد. اگه خیلی لازم بود با کسی درد دل کنیم باید به دوست واقعی بگیم، نه به غریبه و دشمن.

لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ

محرم اسرار از غیر خودتان انتخاب نکنید

(بخشی از آیه ۱۱۸ آل‌عمران)
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق متعلق به مرجع متخصصین ایران می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 1999-2020 irexperts.ir - Privacy Policy (in Persian)