پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: ظریفه های قرآنی
شرح پرسش: دل مومن
از عالمی پرسیدند: قول خدای عزوجل که فرموده است:
"و چاههای متروک و کوشکهای افراشته" (سوره حج _( 45 اشاره به چه دارد و مراد چیست؟
عالم گفت: "چاههای متروک" دل کافر است که فارغ از گفتن "لا اله الا ا..." است. و همچنین "کوشکهای افراشته" دل مومن است که همواره به گفتن "لا اله الا ا..." مشغول است.
حتما از این ظریفانه های قرانی شنیده اید
شما هم لطف بفرمایید مشارکت نمایید.
باسپاس
مطمئن باشید تک تک نکات شما متخصصین را با دقت می خوانم .
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: یکشنبه، 21 دی 1393 - 09:44:18 تعداد بازدید: 2838 تعداد پاسخ: 569
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
چ، 18/10/98 - 10:38
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
هدیه دل :
اگر می خواهم من باشم و خدا، باید دیگران را رها کنم
نباید غیری باقی بماند؛ و این قصه “یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس نبود.“ مصداقش اینجاست.
در جایی که غیر خدا، هیچ کس نباشد، آنجا محل مناجات است، حضرت موسی علیه‌السلام که فقط با خدا خلوت داشت؛ وَ قربناهُ نَجیا(سوره مریم؛ آیه ۵۲ )
خدایا خطاها و گناهان لباس خوارى بر تنم کرده است
و دورى از تو جامه‏ بیچارگى بر تنم افکنده است
و دل محل داد و ستد نفس و شیطان شده است
فریادس !
نقل قول از: مصطفی دانش (1398/14/17 - 09:14):
عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَحَلِّ الْعُقُودَ، نَقْضِ الْهِمَم
خدا را با فسخ تصمیم ها، و به هم خوردن نیات و باز شدن گره اراده ها شناختم.
نهج البلاغه حکمت 247

سپاس
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مصطفی دانش
س، 17/10/98 - 09:14
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَحَلِّ الْعُقُودَ، نَقْضِ الْهِمَم
خدا را با فسخ تصمیم ها، و به هم خوردن نیات و باز شدن گره اراده ها شناختم.
نهج البلاغه حکمت 247
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
د، 16/10/98 - 10:09
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
«و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموت بل احیاء ولکن لا تشعرون»«کسی را که در راه خدا کشته شد، مرده نپندارید، بلکه او زنده جاوید است، ولیکن شما این حقیقت را نخواهید یافت. »ایه 154 سوره بقره

در آیه بالا 3 تذکر بسیار مهم درباره شهدا به انسان های دیگر شده است:

1- در پندار و گفتار در مورد شهدا نباید لفظ (مرگ) را بکار برد.

2- حیات شهدا بعد از شهادت برای همیشه جاودان است.

3- ما توان درک زندگی شهدا را نخواهیم داشت. در حقیقت این سوره جایگاه شهید را نشان می دهد، تا جایی که بشر نمی تواند مقام رفیع شهید را درک کند.
نقل قول از: مصطفی دانش (1398/55/16 - 09:55):
مناجات آخر دعای صباح امیر المومنین علیه السلام

دلم را به لرزه در می آورد وقتی شروع به خواندن میکنم هنوز تمام نشده سیل اشکم جاری میشود. خداوند روزیتان کند و توفیق قرائت دهد.

اِلهى قَلْبى مَحْجُوبٌ وَ نَفْسى مَعْیُوبٌ

خدایا دلم در پرده است و نفسم معیوب

وَ عَقْلى مَغْلُوبٌ وَ هَواَّئى غالِبٌ وَ طاعَتى قَلیلٌ وَ مَعْصِیَتى کَثیرٌ

و عقلم مغلوب است و هواى نفس بر من چیره است و طاعتم اندک و گناهانم بسیار است

وَ لِسانى مُقِرُّ بِالذُّنُوبِ فَکَیْفَ حیلَتى یا سَتّارَ الْعُیُوبِ وَ یا عَلاّمَ

و زبانم به گناهان اقرار دارد پس چاره ام چیست اى پرده پوش عیبها و اى داناى

الْغُیُوبِ وَ یا کاشِفَ الْکُرُوبِ اِغْفِرْ ذُنُوبى کُلَّها بِحُرْمَهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ

نادیدنیها و اى برطرف کننده اندوهها بیامرز همه گناهانم را به حرمت محمد و آل

مُحَمَّدٍ یا غَفّارُ یا غَفّارُ یا غَفّارُ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

محمد اى آمرزش پیشه اى بسیار آمرزنده اى بسیار آمرزنده به رحمتت اى مهربانترین مهربانان

سپاس
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مصطفی دانش
د، 16/10/98 - 09:55
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
مناجات آخر دعای صباح امیر المومنین علیه السلام

دلم را به لرزه در می آورد وقتی شروع به خواندن میکنم هنوز تمام نشده سیل اشکم جاری میشود. خداوند روزیتان کند و توفیق قرائت دهد.

اِلهى قَلْبى مَحْجُوبٌ وَ نَفْسى مَعْیُوبٌ

خدایا دلم در پرده است و نفسم معیوب

وَ عَقْلى مَغْلُوبٌ وَ هَواَّئى غالِبٌ وَ طاعَتى قَلیلٌ وَ مَعْصِیَتى کَثیرٌ

و عقلم مغلوب است و هواى نفس بر من چیره است و طاعتم اندک و گناهانم بسیار است

وَ لِسانى مُقِرُّ بِالذُّنُوبِ فَکَیْفَ حیلَتى یا سَتّارَ الْعُیُوبِ وَ یا عَلاّمَ

و زبانم به گناهان اقرار دارد پس چاره ام چیست اى پرده پوش عیبها و اى داناى

الْغُیُوبِ وَ یا کاشِفَ الْکُرُوبِ اِغْفِرْ ذُنُوبى کُلَّها بِحُرْمَهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ

نادیدنیها و اى برطرف کننده اندوهها بیامرز همه گناهانم را به حرمت محمد و آل

مُحَمَّدٍ یا غَفّارُ یا غَفّارُ یا غَفّارُ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

محمد اى آمرزش پیشه اى بسیار آمرزنده اى بسیار آمرزنده به رحمتت اى مهربانترین مهربانان
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
پ، 12/10/98 - 08:54
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
اگر می‌خواهید همان امتی باشید که «کنتم خیر امّة اخرجت للنّاس»(ال عمران 110)، ارتباطتان را با خدا حفظ کنید.
این دلها را از یاد خدا پُر کنید و به محبت خدا جلا بدهید و به ذکر الهی منوّر نمایید. این، آن کیمیا و آن کبریت احمری است که همه چیز در مقابل آن کوچک است.۱۳۶۹/۰۶/۰۷مقام معظم رهبری
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
چ، 11/10/98 - 10:31
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بقیه
حسین‌(ع) و زینب‌(س) چه مقام و جایگاهی نزد خدا دارند، در عین حال، آنان به مشکلات جانکاهی دچار شدند، چرا؟ زیرا بنیان جهان این‌گونه نیست که اگر انسانی کار خیری صورت داد، خداوند بی‌درنگ اجرش را به او بدهد. انسانی که کار خیر می‌کند، احساس آرامش درون دارد، در آینده آرامش به دست می‌آورد و گاه این آینده بسیار دور است. این انسان به راحتی می‌رسد و جزای برتر او نزد خداست. معقول نیست که تو بدهکار و خسته و گرفتار مشکلات باشی و بگویی نماز می‌خوانم و فوراً دیونت پرداخت و مشکلاتت حل بشود. بله، بی‌شک ادعیه در حالات مشخص و با شروط معین و در وضعیت معینی مستجاب خواهد شد. زینب‌(س) این قاعده را به یزید تذکر می‌دهد و به او و همه جهانیان و آنان که در آن مجلس بودند و آنان که بعدها، حتی تا آخر زمان، پا به این جهان می‌گذارند، با صدایی بلند می‌گوید: «کافران مپندارند که در مهلتى که به آنها مى‏دهیم خیر آنهاست. به آنها مهلت مى‏دهیم تا بیشتر به گناهانشان بیفزایند، و براى آنهاست عذابى خوار کنند.» (آل عمران، 178)
----
قسمتی ار سخنرانی منتشر نشده امام موسی صدر در عظمت حضرت زینب
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
https://www.parsnews.com
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
چ، 11/10/98 - 10:28
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
عظمت زینب‌(س)
در ابتدا می‌گوید: «الحمدلله ربّ العالمین و صلی‌الله علی رسوله و آله أجمعین صدق‌الله کذلک یقول: ثُمَّ کَانَ عَاقِبَه الَّذِینَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ‌الله وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُون.» (روم، 10)
این آیه درباره کسانی است که مرتکب معاصی می‌شوند و می‌گویند بر ما واجب است که فقط در قلب ایمان به خدا داشته باشیم و معصیت اثری در ایمان ندارد. می‌گویند که ایمان قلبی کافی است و انسان در اعمالش آزاد است. این منطق نادرست است، زیرا قرآن تأکید می‌کند که ارتکاب معاصی به انکار خدا و کفر خدا و استهزای خدا می‌انجامد.
زینب(س) به یزید توضیح می‌دهد که تو بدینجا رسیده‌ای که می‌گویی: «هاشمیان با حکومت بازی کردند، نه خبری (از آسمان غیب) آمده و نه وحی نازل شده است.» این مسأله نتیجه طبیعی فسق و فجور است، زیرا که یزید در اعمال خود به شرع ملتزم نبود؛ شرب خمر می‌کرد، آبروی مردم را محترم نمی‌داشت. بنابراین، یزید فاسق بود و فسق‌اش به این نتایج انجامید. هرکه منحرف شود و به مسیر منحرف خود ادامه دهد، ناگزیر روزی به اینجا می‌رسد.
زینب‌(س) ادامه می‌دهد که تو راه هر جانبی را بر ما بستی و ما نتوانستیم به جایی برویم. «گمان بری چون گستره زمین و آفاق آسمان را بر ما بستی، چون اسیران به هرسو می‌رویم.> زینب‌(س) به یزید می‌گوید که‌ای یزید، گمان می‌بری که تو بر ما پیروز شدی و ما را بدین شکل گرفتار کرده‌ای و ما اسیر تو شده‌ایم. گمان می‌بری ما نزد پروردگار خواریم و تو صاحب کرامت. گمان می‌بری اینکه ما اسیر شده‌ایم، فضیلتی است برای تو. اسارت ما خواری و نقصی نیست و پیروزی تو کرامتی از جانب خدا برای تو نیست.
«خود را بزرگ پنداشتی و کبر ورزیدی و شادمان و مسرور گشتی.» زینب‌(س) یزید را وصف می‌کند که پیروز متکبر است. انسان متکبر با حالتی خاص گردن خود را می‌گیرد و به اطراف نگاه می‌کند. زینب‌(س) انسان متکبر را این‌گونه وصف می‌کند که شادمانی از اینکه بر ما پیروز شده‌ای، به گونه‌ای که «دیدی که دنیا در دستان توست، کارها بر وفق مرادت است و حکومتی که حق ما بود، در اختیار تو قرار گرفته است.» در این هنگام تو احساس قوت و فخر و غلبه داری. زینب‌(س) می‌گوید که اندکی درنگ کن، آنچه می‌بینی امتحانی از جانب خداوند است؛ زیرا خداوند پیروزی را مختص نیکوکاران نکرده است. هرکس که تلاش کند و هرکس که بجنگد، اگر از راه درست اسباب و مسبب قدم بردارد، به نتیجه خواهد رسید. باید به این نکته التفات داشته باشیم که خداوند الزاماً انسانی را که در راه خیر قدم برمی‌دارد، بلافاصله پیروز نمی‌کند.

خیرِ حقیقی در مال نیست، در دنیا نیست، چه بسا آدمی در این دنیا متمکن و راحت نباشد. ممکن است زنی در این دنیا راحت نباشد، اما اجر عظیمی در آخرت داشته باشد. اگر بگوییم که انسان اگر در راه خیر قدمی برداشت، بلافاصله، در عوض‌اش مالی کسب می‌کند، در این صورت، دین ارزشی ندارد. آیا این‌گونه نیست؟ اگر فرض بگیریم که خداوند به هر نمازگزاری پولی عطا می‌کند و تارک نماز از دریافت این پول محروم می‌شود، همه مردم نمازگزار می‌شوند اما نمی‌توان برای نماز قیمتی گذاشت. اگر خداوند هر دروغگو و منافقی را فوراً تنبیه کند، مردم دیگر جرأت عمل شر نخواهند داشت. در این صورت، همه خوب می‌شوند. اما: «لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَه وَیَحْیَى مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَه» (انفاق، 42) انسان نیکوکار نباید لزوماً در انتظار مال و احترام و جاه باشد. گاه انسان در راه خیر متحمل سختی‌ها و مشکلات می‌شود. دنیا چه ارزشی دارد، اگر همه دنیا را به ما دهند و اجر اخروی را از ما گیرند و کمال نفس را از ما گیرند و آرامش روان را از ما گیرند، چه ارزشی دارد؟
حسین‌(ع) و زینب‌(س) چه مقام و جایگاهی نزد خدا دارند، در عین حال، آنان به مشکلات جانکاهی دچار شدند، چرا؟ زیرا بنیان جهان این‌گونه نیست که اگر انسانی کار خیری صورت داد، خداوند بی‌درنگ اجرش را به او بدهد. انسانی که کار خیر می‌کند، احساس آرامش درون دارد، در آینده آرامش به دست می‌آورد و گاه این آینده بسیار دور است. این انسان به راحتی می‌رسد و جزای برتر او نزد خداست. معقول نیست که تو بدهکار و خسته و گرفتار مشکلات باشی و بگویی نماز می‌خوانم و فوراً دیونت پرداخت و مشکلاتت حل بشود. بله، بی‌شک ادعیه در حالات مشخص و با شروط معین و در وضعیت معینی مستجاب خواهد شد. زینب‌(س) این قاعده را به یزید تذکر می‌دهد و به او و همه جهانیان و آنان که در آن مجلس بودند و آنان که بعدها، حتی تا آخر زمان، پا به این جهان می‌گذارند، با صدایی بلند می‌گوید: «کافران مپندارند که در مهلتى که به آنها مى‏دهیم خیر آنهاست. به آنها مهلت مى‏دهیم تا بیشتر به گناهانشان بیف
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
https://www.parsnews.com
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
چ، 13/09/98 - 16:52
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
قد بکش تا بالای ابرها
من خیال می کنم دلیل این که نوزادها زود قد می کشند و بزرگ می شوند، این است که مدام در آغوش مادرشان هستند یا در آغوش پدر، خاله، مادربزرگ... خلاصه آدم هایی که خالصانه و از روی محبت عمیق آدم را بغل می کنند.
بزرگ تر که می شوند یاد می گیرند مستقل باشند و خودشون گلیم شون از آب در بیارند
با سختی وگرفتاری ها باید دست و پنجه ، نرم کنند و قد بکشند البته همه هم قد نمی کشند نه اینکه کوتاه باشند نگاه می کنی بزن بهادری شده اند و هیکلی هستند ولی باور کنید خیلی هاشون هنوز کوتوله اند...
حالا چرا عیب سر مردم می زاریم؟ بماند تا براتون بگم ...
انسان ها باید به نور برسند تا قد بکشند و رشد کنند
مثل گل و گیاه
ولی این نور با اون نور فرق داره
نوری که آدم ها باید براش بکوشند خالص و خالصه و فقط از طرف خدا میاد
ولی ما "تسلیم "خدا نیستیم با اینکه درشناسنامه "مسلمان" قید خورده ایم !!!
مشکل چیه ؟!!توهم
توهمی که گمان می کنیم در واقع ایمان آورده ایم و به جایی رسیده‌ ایم!و خدا چه طوری داره به ما مباهات می کنه و خدا خجالت زده ما در این همه بندگی و عبادته !این حباب کسی شدن ،خطر ناک ترین حالت انسانی است که و عامل انهدام خودمان و نابودی بقیه است نه تنها منبع نور به روی خودمان می بنیدیم بقیه گرفتار میکنه...
ی جوری خدایی می کنیم که بندگی هیچ کی قبول نداریم !!!حتی خالق هستی یعنی خدا ... قرآن در این‌باره می‌فرماید: «الَّذینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِک...» (نساء/60)
اینجاست که کج خلقی ها و دل نگرانی های رفتاری های ما نمود می کنه
((زیرا آدم هایی دچار توهم نیستند مدام به هیچ بودن خود، بیشترپی می‌برند" امام‌رضا(علیه السلام) فرمود: عاقل خودش را بدتر از همه می‌دانند و می‌گوید: دیگران عیب‌شان ظاهر است ولی عیب من پنهان است،پس افتادگی دارد. (لَا یَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَیْرٌ مِنِّی وَ أَتْقَى...؛ تحف‌العقول/443)" ))
حالابا این گروه گرد و قلمبه متوهم مغرور چطور تا کنیم ؟!
خدابه کمک می آیدو با بلاها به فریادمون می رسه . اینجوریه که بلا میشه بلاگردون ما برای ضرر بزرگتر حالا این حدیث با دقت به گوش دل بسپاریم ،امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: (وَ لَکِنَّ اللَّهَ یَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ... إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ‏ نهج‌البلاغه/خطبۀ 192) خدا انسان را به انواع بلاها گرفتار می‌کند تا تکبرش را خارج کند و در جان، تذلل بوجود آورد.
اصلا ما ها با رنج، بلا و شکر در مسیر نور قرار می گیریم اینجوریکه "رنج، با انسان‌بودن ما همزاد است" چون انسان-برخلاف حیوان و فرشته- همیشه در حال انتخاب یک علاقه و جداشدن از علاقه‌های دیگر خود است و «جداشدن از علاقه» یعنی رنج!
نگو پس لذت کو ؟! لذتی تو این دنیا معنا نداره همش زاییده رنج و گرفتاریه
رنج در زندگی ما "قطعی" است در آن تردید نکن! گاهی بیماری ، گاهی کمبود های مادی و معنوی گاهی از دست دادن عزیزان و هزار شکل دیگه که ما هر کدوم به اندازه مساوی از اون رنج می بریم قرآن می‌فرماید: ما انسان را در رنج آفریده‌ایم (بلد/4)
تازه، علاوه بر رنج‌هایی که متعلق به همۀ انسان‌هاست(مثل رنج پیری) طبق روایات، رنج مؤمنین بیشتر است. مثلاً در روایت داریم: همواره کسانی از اهل خانه، همسایگان، کفار، منافقین یا شیاطین هستند که مؤمن را آزار می‌دهند(مَا أَفْلَتَ الْمُؤْمِنُ مِنْ وَاحِدَةٍ... مُؤْمِنٌ مِثْلُهُ یَحْسُدُهُ...)
نگو این همه بدبختی برای چیه ؟!
اینجوریه که طبق آموزه های دینی می گه اگر اوضاعت پیچیده شد بگو: "خدایا من کجا تکبر کردم و متوجه نبودم؟" بهترین وسیله برای رهایی از تکبر و نابودکردن آن، اتصال به نبع اصلی نورپیدا کن ، یعنی نماز و سجده‌های طولانیو استغفار. اگر درخودمان کوجکی یافتیم ، خیلی از بلاهای ما از بین می‌رود.
حالا اینها یک چیزه و اینکه گرفتاری ها مشتاقانه قبول کنه و توجه خدا بداند... حتما یک شکل دیگه است «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمى وَ الْبَصیرُ أَ فَلا تَتَفَکَّرُون» (انعام/50)
به یقین روزی همه را نشانه عشق به خدا ببینیم وبفهمیم که این بلا و گرفتاری همش رویش است و خودمون در آغوش مهر بدانیم ..دیگه رنگ زندگی مون عوض میشه .زیرا تنها عشق است که می تواند آدم ها را بیشتر از دوران بلوغ، بزرگ کند...و این بزرگ شدن با قد کشیدن ظاهری بسیار فرق دارده
آن قدر بزرگ که دست ها به آسمان میرسه. در حدیث قدسی آمده: "من احبنی ابتلیته؛ هر که مرا دوست بدارد، مبتلای بلای من شود"
پس مواظب باشیم دربلاها کوتاه نیایم چون دستمون
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ج، 08/09/98 - 09:23
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: هوشنگ رحیمیان (1398/50/07 - 22:50):
نقل قول از: میم الف (1398/44/06 - 16:44):
... ...


احسنت.افرین.
. باسلام ‌وادب‌سپاس استاد ممنون که‌متنم‌خواندید
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

هوشنگ رحیمیان
پ، 07/09/98 - 22:50
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: میم الف (1398/44/06 - 16:44):
... ...


احسنت.افرین.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
چ، 06/09/98 - 16:44
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
خدای کودکی هام ....... !
آن وقت ها هر وقت راه میرفتم،راه میرفتی
هر وقت می دویدم،می دویدی
هر وقت می خندیدم،می خندیدی
هر وقت ... زمین که میخوردم فوری پیدام می کردی و دستم را از زمین بالا می کشیدی و می گفتی بزرگ بشی یادت می ره
همیشه از بالای ابرها در کودکی ام برایم دست تکان می دادی و برایم بهترین ها را رقم می زدی !
هنوز هم ...گاهی زمین که میخورم ...ابرها را نگاه میکنم .
انگارزنگار آدم بزرگ بودن را از پشت ابرها برایت فریاد می کنم لذکر الله اکبر (عنکبوت /45)معجزه تمام نداشته ها و داشته هایم است با تمام دانسته ها و ندانسته هایم
معترفم کودکی ام که با رویای بس حقیر
می شناسمت ای ناشناخته آشنایی همه زندگیم
نجوای ام را می شنوی ؟!
نوری در نهان دلم می گوید :وقتی داناى نهان ها (عَلامَ الْغُیُوبِ)را می خوانی که ناله معصیت و نافرمانی هایت گوش فلک را کر کرده است ؟!
هنوز خدا برایت اسباب بازی است خدارا به شوخی گرفتی یا کرده هایت را فراموش کردی؟!!
در قلبم انگار حبابی می ترکدو صدایی آرام می گوید : او آمرزنده گناهان (غَفَّارَ الذُّنُوبِ) است
صورتم را از حرارت تب دار است و صدایم گرفته با تشویش می گویم : من خجالتم میشود از این خداو حجم نادانی هایم .
نسیمی می وزد میگوید: پرده پوش عیب ها (سَتَّارَ الْعُیُوبِ) را کوچک نبین اوست که دگرگون ساز دلها (مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ)
نمی فهم ام که چگونه از خاک منیت و غرور افتان و خیزان دویده ام دنبال اش می گردم
هر چه چشم چشم می کنم
هم هست و هم نیست
میدانم که همه جا حرم و ماوای اوست
اشک هایم می شوند رمز ورود ام به حریم کبریایی اش می گویم : ای پزشک قلبه(طَبِیبَ الْقُلُوبِ)روشنى بخش دلها (مُنَوِّرَ الْقُلُوبِ)همدم جان ها (أَنِیسَ الْقُلُوبِ)گره گشاى اندوه ها (مُفَرِّجَ الْهُمُومِ)گشایش گر دلتنگی ها (مُنَفِّسَ الْغُمُومِ).....( صفت10 بند 12دعای جوشن کبیر)
ندای می آید که : هنوز هم با توام ای بنده ام و همیشه کنارت می مانم الیس بکاف عبده (زمر /36)
چون کودکی ذوق همه وجودم را می گیرد انگار ضمانت نامه ای نو از آن زنده همیشگی گرفته ام .
خدا برای همه کسری و کمبودهای دنیوی و اخرویم هست. چقدر این موضوع برایم راحتی و امنیت هدیه می آورد
الا بذکر الله تطمئن القلوب(رعد /23)
دل‌ فریاد می کند هنوز هم خدا را نشناختی خدا راازروزنه کوجک ذهن و قالب نحیف جان می بینی
خدا از همه توهم های آدم ها بزرگ عالم ،بزرگتر است و باز بزرگتر او الله اکبر است و این نام را ساده نبین ...
ناگهان صدای رعدی آمد سرم را چرخاندم باران دوباره می بارید و من چون کودکی خیس شدن در باران را می خواستم تا دوباره بدانم غرق در رحمت اویم غرق ...غرق...
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
http://dayeremina.blog.ir
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
پ، 07/06/98 - 17:35
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
امکان رستگاری من گر نبوده است
بیهوده آزموده مرا بارها خدا.
فاضل نظری

«وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ؛ البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول می‌آزماییم و شکیبایان را بشارت ده».
سوره بقره آیه ۱۵۵
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
چ، 02/05/98 - 13:52
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آدم اگر فراموشکاری خود را از یاد نبرد خدا به او کمک می کند که چیزی از یادش نرود

سنقرئک فلا تنسی (بزودی آنقدر قرآن را بر تو می خوانیم که دیگر آن رافراموش ... اعلی - 6)

به زودی تو را به خواندن آوریم و از یاد هم نمی بری
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
ش، 01/04/98 - 12:17
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
اهلی چی ؟!

خدابود
و کارخانه انسان سازی
زرنگ بازی شیطان گل کرد
و دست به بی ابرویی آدم زد مثل خوره به جانش افتاد (از این رو پیامبر فرمود: «شیطان مانند خون در تن آدمیان جارى است.» و خداوند- از زبان ابلیس لعین- می فرماید: «در راه راست تو در کمین آن ها مى ‌نشینم، آنگاه از پیش رو و از پشت سر و از راست و از چپشان به آن ها مى ‌تازم)
فرشته ها دست به دامان خدا شدند که این طغیان گر برای چه می خواهی او در بارگاه کربیایی اش ملیح فرمود : انی اعلم ما لاتعلمون
بعد ندا ها آمد که خیلی هاش برای ما هنوز مخفی است
تا الان که وقتی به آبه : الذی خلق الموت الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا( سوره ملک 2)می رسم پیش خودم می گم اون بنده نواز دنبال گمشده ای در وجود انسان ها ست
"احسن عملا "شد مرز هستی
آنجازمین محل شیطنت شد و شیطان با دد منشی انسانیت ما را زیر بار غرور ، مکر ، ظلم به خاک سیاه می نشاند
خدا امیدوارانه از آدمیزاد نام برد و فرمود : ما امانت را بر آسمان ها و زمین و کوه عرضه کردیم و آنها از حمل آن سر باتافتند و هراسیدند ولی انسان آن را به دوش گرفت (سوره احزاب /72)
و این ها همه از نشانه های اهلی بودن یا شدن انسان دارد
هر چند که با بازیگوشی و خون جگر دادن به اولیا خدا باشد
خداخواسته و می شود و انسان امانت دار است حتی اگر تا مرحله از حیوان پست تر شدن توسط نفس و وسوسه های شیطان اهلی شود !
و این نوع اهلی شدن چه بد اهلی شدنی است
قهقه های مستانه شان گوش فلک را پر کرده که : بابا بی خیال... لذت تو ببر ....کی میگیه بعدش خبری هست ؟!
نسخه وحی می گه زندگی پوچ نیست :" افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون "(سوره مومنون /115)
ای بشر بیهوده نیستی
با خبر باش اهلی چی میشی ؟!
مطیع کی میشی ؟!
حواست هست دوباره به آغوش خدا بر می گردی !
مواظب باش سر افکنده نباشی....
و این شد که خدا اون گنج مخفی دنبال رام شدن ما در مقابل انسان صبورانه ماند (کنت کنزا مخفیا ، فاحببت ان اعرف ، فخلقت الخلق لکی اعرف )
حالا کی انسان وحشیگرانه و آگاهانه به شیطان سنگ بزند و او را براند هنوز فرسنگ ها فاصله است
کاش عقلمون برسه و بدونیم که حجاب ها ی خود ساخته ما را از اون که به رگ گردن نزدیک تره دور کرده و خدا همین نزدیکی هاست و چقدر منتظر و مشتاق تک تک همه ما
ولقد خلقنا الانسان و نعلم ماتوسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید (سوره ق آیه16)
و ما انسان را خلق کرده‌ایم و از وساوس و اندیشه‌های نفس او کاملا آگاهیم که ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

میم الف
س، 21/03/98 - 11:04
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِینَ
.
گفتند: اى پدرِ ما
آمرزش بخواه براى گناهان ما
كه ما خطاكار بودیم...
.
سوره_یوسف ۹۷
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق متعلق به مرجع متخصصین ایران می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 1999-2019 irexperts.ir - Privacy Policy (in Persian)