پرسش و پاسخ
 
* پرسش   HyperLink HyperLink
 
 
     
   
     
   
عنوان پرسش: آیا دنیا ظالم است؟
شرح پرسش: دکتر هلاکویی:
"گرفتاری جامعه بشری این است که یک واقعیت طبیعی مبتنی بر ظلم و تجاوز را بر آن صحه گذاشته است. چون قانون طبیعت قانون ظلم است. دو سوم حیوانات برای اینکه یک روز زنده باشند باید حیوانات دیگر را بکشند تا زنده بمانند. کدام عدالت؟ طبیعت ظالم ظالم است. می سازد و ویران می کند. هر چیز که به وجود می آورد را در اوج خودش نابود می کند. به شما همه چیز می دهد و به تدریج همه چیز را از شما می گیرد و شما را نابود می کند. حتی من و شما باید گیاهان را نابود کنیم تا ما زنده باشیم و اصلا هم وارد بحث های فلسفی نمی خواهم بشوم. طبیعی است که برای ادامه یک موجود باید موجود دیگری از بین برود.
آیا انسانی که می تواند عادل و برتر و مهربان باشد باید بر قوانین ظالمانه طبیعت صحه بگذارد؟ آیا باید این تفاوت طبیعی را بدتر و بیشتر بکند؟ فقط به خاطر اینکه زور داریم و همه و همه از قدرت سوء استفاده می کنند؟ ما باید هنوز همان قواید گذشته را داشته باشیم؟...
... وقتی که ما بر روی واقعیت سخت و تلخ و ظالمانه طبیعت مجوز فرهنگی و مذهبی می گذاریم آنوقت است که ظلم و زور و جور لباس تقدس به تن خود دارد و بزرگترین قدرت کوبنده را به وجود می آورد."
####
بحث ضرورت وجود دین و رابطه علم و دین را برای فرصت دیگری بگذاریم. سوال مشخص اینکه آیا شما نظام حاکم بر دنیا را ظالمانه می دانید؟ در صورت تایید این حرف آیا انسانی که می تواند عادل و برتر و مهربان باشد می تواند این نظام را تغییر دهد؟
فایل مرتبط: - - -
لینک مرتبط: - - -
وضعیت سوال: در انتظار پاسخ
 
 
گروه تخصصی: همه موارد زمان ثبت سوال: سه‏شنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 09:47:46 تعداد بازدید: 740 تعداد پاسخ: 56
 
     
 
* پاسخ جدید  
 
 
     
 


 
     
 
پاسخ:  
   
فایل مرتبط: (حد اکثر 4 مگابایت)
لینک مرتبط:
 
 
پیام مدیریت در خصوص درج پاسخها

 
     
 
* مشخصات متخصص جدیدترین  -  قدیمی ترین  - امتیاز
 
 
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 04/09/96 - 12:40
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آهاى سرنوشت...
اسكار حق توست...
سالهاست كه مرا فیلم كرده اى...
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
چ، 24/08/96 - 09:07
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
در دنیایی که روزی روح خودم مرا ترک میکند انتظار از دیگران نباید داشت…
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 22/08/96 - 11:43
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
مردم اینجا چقدر مهربانند،دیدند کفش ندارم،برایم پاپوش درست کردند!!!
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 21/08/96 - 10:54
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
کاش غم و غصه هم قیمتی داشت،مجانی است همه میخورند!!!
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همگی دوستان

فکر می کنم لازم هست قبل از این بحث، از این صحبت کنیم که ظلم به چه معنی هست؟
اگر عدل به معنی "در جای خود قرار دادن یک چیز" باشد، و ظلم هم برعکس آن، یعنی "قرار گرفتن چیزی در غیر جای خود"، داستان طبیعیت، ظلم نیست.
بلکه اگر از این مسیر خارج شود، ظلم به حساب می آید.
یعنی طبق قانون طبیعت، همه چیز در جای خود قرار گرفته است.

اما اگر ظلم را به معنی درد کشیدن، سختی و ناراحتی معنا کنید، دنیا پر از ظلم است. همانطور که در روایات هم اشاره شده، دنیا دار بلا و سختی هست؛ مخصوصاً برای شخص با ایمان. چراکه چنین شخصی برای مؤمن بودن، لازم هست از اذیت و ناراحتی دیگران اجتناب نماید.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

بشیر عجمی
ش، 20/08/96 - 10:30
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نقل قول از: بشیر عجمی (1394/10/04 - 10:10):
... ...

البته منتسب به ایشون هست. اصالتش رو نمی دونم
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ش، 20/08/96 - 08:29
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آهــــــــــای زندگـــــے
افتخـــــار میدے دو قدمم با من راه بیاے؟؟؟؟
تو کہ با بعضـــــے ها ! چهار نعــــــــــل میتـــــازے ...!
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
1
امتیاز پاسخ
[imgExp]

بشیر عجمی
ج، 19/08/96 - 10:10
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
گزیده ای از رساله انیشتین- صفحه 24:
به ياد دارم كه وقتي يكي از رفقاي امريكائي من(=اينشتين) كه كارخانه اتومبيل سازي داشت مرا دعوت كرد تا به آنجا بروم وبازديدي بعمل آورم هنگام صرف قهوه به من گفت: «اگر ناراحت نمي شويد، سوالي از شما دارم.»! گفتم « با كمال ميل» گفت «: فكر نمي كنيد قانون عليت عمومي شما عيبي اساسي داشته باشد و نتوان با آن پي به وجود خداوند ويگانگي او برد؟» گفتم «چرا چنين تصور ميكني؟» وي گفت «چون من كه يكي از سازندگان اتومبيل هستم، بخوبي مي دانم كه عده اي پس از من يا به موازات من، همين نظم را كه خودم دراتومبيل ساخت خود، بكار برده ام تقليد خواهند نمود و اين واضح است كه نظم همگي آن اتومبيل ها از "شخصي واحد"- چون من – نيست، بلكه چندين شخص درنظم مذكور دخالت دارند. پس شايد نتوان وحدانيت خداوند يكتا را با اين قانون -نظم و عليت عمومي- اثبات كرد !
از ادب و احترامي كه اين دوست من اظهار نمود فهميدم كه او واقعاً قصد تفكر و تحقيق دارد و نه جدل و نزاع پس با لبخند در جواب وي گفتم:
«تصور تو بسيار سطحي و اشكال تو خيلي ضعيف بود! عزيز من! اگر دقت كني، بخوبي خواهي فهميد كه "نظم صنايع بشري" با "نظم (عالم) خلقت" هرگز قابل مقايسه نيست!
نظم چند نوع است :
1) نظم ظاهري بيروني وسطحي كه آن را در اصطلاح انگليسي(اوتوارد سيستم) مي گوئيم و اين همان "نظم صنعت بشري" است كه قابل تقليد و تكميل است و ارزش دروني (ذاتي) ندارد؛ چون آفريده(=مخلوق) نيست.
2 ) نظم دروني (ذاتي) هر چيز در عالم خلقت كه در مورد الكترون ها و پروتون هاي دروني اتم/ آن را به انگليسي (اسنشيال سيستم) مي ناميم و در مورد نظام طبيعت - همچون منظومه ها و كهكشان ها و حتي خود همان ذرات اتم نسبت به يكديگر آن را (نيچرال سيستم)
يا نظم طبيعي مي ناميم، كه مسلماً اين دو نوع نظم آخر- كه هر دو دروني(= ذاتي) هستند - به اصل خلقت باز مي گردند - يعني در جوهره ي فيزيكي هر چيزي به اصل خلقتش موجود هستند. لذا دو اتومبيل كه نظم ظاهري آنها از روي هم اقتباس شده از لحاظ دروني (ذاتي) با هم هيچ همگوني(= سنخيت) پيدا نكرده اند؛ بلكه تنها همان تشابه ظاهري است. پس هر دو اتومبيل را دو شخص ساخته اند- آنهم ساختني از نوع صنعتي و ظاهري و نه آفريدن ذات آن (دو اتومبيل -) اما برعكس هر يك از اجزاء عالم خلقت - كه مثالهائي از آن گذشت - همگي با يكديگر همخواني و سازگاري دروني (= ذاتي) دارند كه اين مسلماً كار بشر نيست و از يك ذوق خلاق يكتا سرچشمه گرفته اند كه او خالق ذات و طبيعت جهان خلقت بوده است .»
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
300563_20150525101011484juum77k4b0.changeto(pdf)
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

jam naj
س، 16/08/96 - 22:51
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
آسمان رنگی دگر میگردد آنروزی که ما................... چشمهامان با خماری تیره-گونش ننگرد
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
8
امتیاز پاسخ
[imgExp]

اردشیر پورهادی
د، 15/08/96 - 22:17
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
باسلام
دنیا ظالم نیست این خود انسانها هستن که به همدیگر ظلم می کنند و چون نسبت به هم ظالم هستند دنیا را مقصر قلمداد می کنند.
**************
دنیا زیبا خواهد شد اگر:

دروغ نگوییم،

تهمت نزنیم،

مؤدب باشیم،

صادق باشیم،

انتقاد پذیر باشیم،

دیگران را آزار ندهیم،

وجدان داشته باشیم،

از کسی بت نسازیم،

نظافت را رعایت کنیم،

از قدرت سوء استفاده نکنیم،

پشت سر کسی غیبت نکنیم،

به عقاید همدیگر احترام بگذاریم،

مسؤلیت اشتباهاتمان را بپذیریم،

به قومیت و ملیت کسی توهین نکنیم،

به ناموس دیگران چشم نداشته باشیم

و در مورد دیگران قضاوت و پیش داوری نکنیم

و.......

************************ **
عمری که اجل در عقبش می تازد
هرکس که غم و غصه خورد می بازد
فکری تو بحال خود نما ای عاقل
دنیا بدهی کار تو را می سازد
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 15/08/96 - 19:57
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
امام كاظم علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ لُقْمانَ قالَ لاِبْنِهِ: یا بُنَىَّ اِنَّ الدُّنْیا بَحْرٌ عَمیقٌ قَدْ غَرِقَ فیها عالَمٌ كَثیرٌ فَلتَكُنْ سَفینَتُكَ فیها تَقْوَى اللّه ِ وَ حَشْوُهَا الاْیمانَ وَ شِراعُهَا التَّوَكُّلَ وَ قَیِّمُهَا الْعَقْلَ وَ دَلیلُهَا الْعِلْمَ وَ سُكّانُهَا الصَّبْرَ؛

لقمان به فرزندش فرمود: فرزندم! دنیا دریایى عمیق است كه بسیارى در آن غرق شدند. پس باید در این دریا، كشتى ات تقواى الهى، بار آن ایمان، بادبانش توكل بر خدا، ناخدایش عقل، راهنمایش علم و سكانش (فرمانش) صبر باشد.
كافى، ج 1، ص 16، ح 12.
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
د، 15/08/96 - 08:41
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
صبر کن سهراب.... قایقت جا دارد؟من از همهمه ی اهل زمین بیزارم...
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
3
امتیاز پاسخ
[imgExp]

مهدیه احمری
ی، 14/08/96 - 08:39
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
نخند...

به سرآستین پاره ی کارگری که دیوارت را می چیند و به تو می گوید ارباب، نخند! به پسرکی که آدامس می فروشد و تو هرگز نمی خری، نخند!
به پیرمردی که در پیاده رو به زحمت راه می رود و شاید چند ثانیه ی کوتاه معطلت کند، نخند!
به دبیری که دست و عینکش گچی ست و یقه ی پیراهنش جمع شده، نخند!
به دستان پدرت، به جارو کردن مادرت، به راننده ی چاق اتوبوس، به رفتگری که در گرمای تیر ماه کلاه پشمی به سر دارد، به راننده ی آژانسی که چرت می زند، به پلیسی که سر چهار راه با کلاه صورتش را باد می زند، به جوانی که قالی پنج متری روی کولش انداخته و در کوچه ها جار می زند، به بازاریابی که نمونه اجناسش را روی میزت می ریزد، به پارگی ریز جوراب کسی در مجلسی، به پشت و رو بودن چادر پیرزنی در خیابان، به زنی که با کیفی بر دوش به دستی نان دارد و به دستی چند کیسه میوه و سبزی، به هول شدن همکلاسی ات پای تخته، به مردی که در بانک از تو می خواهد برایش برگه ای را پر کنی، به اشتباه لفظی بازیگر نمایشی ...
نخند، نخند که دنیا ارزشش را ندارد ...
که هرگز نمی دانی چه دنیای بزرگ و پر دردسری دارند آدم هایی که هر کدام برای خود و خانواده ای، همه چیز و همه کسند.
آدم هایی که برای زندگی تقلا می کنند، بار می برند، بی خوابی می کشند، کهنه می پوشند، جار می زنند، سرما و گرما را تحمل می کنند، و گاهی خجالت هم می کشند ... خیلی ساده ... نخند دوست من!
هرگز به آدم ها نخند. خدا به این جسارت تو نمی خندد؛ اخم می کند ... به پوزخند آدمی به آدمی دیگر !
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
2
امتیاز پاسخ
[imgExp]

گلاره صفری
ش، 13/08/96 - 21:13
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
دنیا همونیه که بوده پس بهش تهمت نزنیم تازه باید ازشم ممنون باشیم که اینهمه بدی میبینه و منفجر نمیشه..این آدمان که عوض شدن و واژه ظلم رو درست کردن و مثل ابزار ازش استفاده میکنن
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -
     
 
5
امتیاز پاسخ
[imgExp]

فاطمه ازموده
ش، 13/08/96 - 19:50
 
     
متن پاسخ:

نقل قول
دنیا بسیاربسیارخوب است ولی گاهی چیزایی پیش میاد که باید ازشون ردبشی و سختی دارن دنیا خوبه ولی مزاحمم زیاد داره با مزاحما باید کناربیای هرکدومو یه جوری از سرت ردکنی
لینک مرتبط:
فایل مرتبط:
- - -
- - -


 
     
کلیه حقوق متعلق به مرجع متخصصین ایران می باشد.
Protected under Iranian Copyright laws - (C) 1999-2019 irexperts.ir - Privacy Policy (in Persian)